Muutosten hallinta

Niina Pietikäinen

Yhtälöstä puuttuu osa – myös Lapin kesä on myytävä

Vaikka matkailu kasvaa, ei ole järkeä investoida vain talvikauteen, kirjoittaa Harrinivan Niina Pietikäinen.

|

Lappi vetää ulkomaisia matkailijoita Suomeen entistä isoimmin joukoin. House of Laplandin mukaan kansainvälisten matkailijoiden määrä on nyt 23 prosentin kasvussa vuodentakaisesta.
Myös Lapin yrityksissä tehdään tänä talvena varmasti kaksinumeroista kasvua. Esimerkiksi matkailuyrityksemme liikevaihto kasvoi yli 20 prosenttia joulukuussa ja tammikuussa kasvu on vieläkin suurempaa.

Matkailijoiden määrän kasvu aiheuttaa paineita kapasiteetin kasvattamiselle, vaikka sitä on jo valtava määrä. Kittilän lentokentän ympärillä on yli 50 000 vuodepaikkaa.

Aivan ensimmäisenä tarvitsisimme kunnollisia, sähköisiä myyntikanavia, jotta kaikki jo olemassa oleva majoituskapasiteetti jokaista mökkiä myöten saataisiin käyttöön.

Kapasiteetin kasvattamisen ongelmana on Lapissa lyhyt sesonki. Vaikka yrityksemme majoituksesta on myyty joulu–maaliskuussa yli 90 prosenttia, emme voi investoida uusiin vuoteisiin ennen kuin saamme myös kesän myytyä. Ei ole järkevää investoida infraan neljän kuukauden sesonkia varten.

Potentiaalisia asiakasryhmiä on, sillä aasialaiset ja yhdysvaltalaiset ovat todella kiinnostuneita matkustamaan kesällä. Kiinalaisten aktiivisinta matkustusaikaa ovat touko- ja lokakuut.

Tarvitaan iso, yhteinen ponnistus, jotta Lapin kesäkausi saadaan markkinoitua niin kotimaisille kuin ulkomaisille matkailijoille. Kuntoon on myös saatava Lapin saavutettavuus kesällä. Hiljaisella kaudella majoituksemme on paljon halvempi kuin talvella mutta lennot Helsingistä Lappiin ovat suunnilleen yhtä kalliita kuin vaikkapa Bangkokiin.

Ennusteiden mukaan matkailualalle voi syntyä kahdeksan seuraavan vuoden aikana jopa 40 000 uutta työpaikkaa. Työntekijöistä on kuitenkin pulaa jo tällä hetkellä, mikä näkyy myös Lapissa. Ympärivuotisempi toiminta helpottaisi työntekijöiden houkuttelemista.

Olemme jo hyvässä vauhdissa Lapin myymisessä ja alamme olla tilanteessa, jossa matkailu lähtee jyrkkään kasvuun. Kasvu on iso mahdollisuus työllistää ihmisiä ja vaikuttaa koko Suomen hyvinvointiin. Sen toteutuminen vaatii yhteisiä ponnisteluja niin yrittäjiltä, kunnilta, työnantaja- ja työntekijäjärjestöiltä, matkailunedistämisorganisaatioilta kuin valtiolta.

Asiaa pitää viedä rohkeasti eteenpäin ja mahdollistaa kasvu. Samalla on muistettava kolikon kääntöpuoli. On mietittävä tarkkaan, minne isompia hotelleja on järkevää rakentaa ja miten kasvu tehdään vastuullisesti. Luontoa ei pidä pilata.

Kirjoittaja on muoniolaisen perheomisteisen Harriniva Oy:n kehityspäällikkö ja osakas.