Muutosten hallinta

Skeittiliikkeen menestyksen resepti: myynti kulkee lenkkarit edellä

Skeittiliikkeen menestyksen resepti: myynti kulkee lenkkarit edellä

Vaikka skeittauksen suosio on hiipunut kymmenessä vuodessa, Juho Haapalan yrityksen myynti vetää hyvin.

|

Jyväskyläläinen skeittivaatteita ja -kenkiä myyvä Beyond on kasvattanut myyntiään kymmenen vuoden ajan joka vuosi. Yrityksen liikevaihto lähenteli viime vuonna jo 1,5 miljoonaa euroa. Jatkuva kasvu yllätti Beyondin perustajan Juho Haapalan, jolle oma skeittiliike oli pitkäaikaisten haaveiden täyttymys.
– Kasvukäyrä ei ole viettänyt kertaakaan alaspäin. Kymmenen vuoden aikana jokainen kuukausi on toistaiseksi ollut edellistä parempi.

Haapalan mukaan Beyondin valttikorttina on ollut alusta lähtien se ajankohtainen ja osuva tuotevalikoima sekä se, ettei yritys ole jäänyt pelkäksi kivijalkakaupaksi: myyntiä on ollut koko ajan myös verkossa. Viime vuonna verkkokauppa laajeni kansainväliseksi.

– Jyväskylässä ei voi kasvaa loputtomiin, mutta verkkokauppa ei näytä tällä hetkellä hiipumisen merkkejä. Juuri nyt koko maailma tuntuu olevan Beyondille auki. Osasyy menestykseen saattaa olla se, että olemme lisäksi panostaneet asiakaspalveluun ja sen laatuun.

Vartissa pystyyn

Beyondin tarina alkoi syksyllä 2006, jolloin Haapala löysi mielenkiintoiselta vaikuttavan liiketilan. Viisitoista minuuttia myöhemmin hän oli sopinut vuokraavansa tilan yritykselleen. Oli vain yksi ongelma: Haapalalla ei ollut vielä yritystä.

Insinööriksi opiskellut Haapala oli toiminut aiemmin sisäänostajana suomalaisessa skeitti- ja vaatealan maahantuontiyrityksessä ja skeitannut lapsesta saakka. Idea omasta skeittikaupasta oli kytenyt pitkään.

– Tila oli niin hyvä, että oli pakko tehdä nopea päätös yrityksen perustamisesta. Löin kättä päälle, laitoin paperit vetämään ja joulukuun ensimmäisenä päivänä Beyond avasi ovensa ensimmäisen kerran, Haapala kertoo.

Tänä päivänä Beyond on paljon muutakin kuin skeittikauppa, Haapalan mukaan muun muassa yksi Suomen suurimmista vapaa-ajan kenkiä myyvistä kenkäkaupoista.

– Yli kymmenen vuotta sitten suurin osa nuorison suosimista vaatteista oli skeittimerkkejä, mutta tiesin ettei skeittaus ole trendikästä loputtomiin. Beyond onkin alusta saakka ollut lenkkarikauppa, jolla on skeittikaupan sielu.

Elokuvia yrityksen nimissä

Skeittikaupan sielu näkyy myös siinä, että Beyond tuottaa kenkä- ja vaatemyynnin ohessa elokuvia. Noin kymmenen henkilön skeittitiimi on tehnyt yrityksen nimissä yhteensä neljä täyspitkää skeittauselokuvaa. Elokuvat ovat Haapalan mielestä paitsi harrastus myös yrityksen käyntikortteja ja mainosvideoita.

– Skeittikulttuuriin kuten lumilautailuun ja parkouriinkin kuuluu olennaisesti kuvaaminen. Sellaisetkin skeittarit, joilla ei ole sponsoreita, kuvaavat omia videoita. Kukaan ei muuten usko temppuja, jos niitä ei kuvaa.

Haapalan mukaan Beyondin tuottamia elokuvia on katsottu verkossa kymmeniä tuhansia kertoja. Viimeisin niistä, Journal, päätyi yksille maailman suurimmille skeittivideofestivaaleille Rio de Janeiroon.

– Skeittikulttuuri ja videot ovat minulle henkireikä. Joudun maksamaan paljon laskuja ja tekemään kirjanpitoa. Elokuvien tekeminen on eräänlaista sielunhoitoa arkitekemisen rinnalle. Oman yrityksen pyörittäminen on mahtavaa, mutten olisi ikinä uskonut, että se on näin rankkaa.

Haapala kertoo, että vastuun jakamisessa muille on ollut opettelua. Delegointia on ollut pakko tehdä, kun työmäärä on kasvanut.

Skeittikauppiaalla riittää silti aikaa skeitata lähes päivittäin, useimmiten työkavereiden kanssa. Tällä hetkellä yritys työllistää Haapalan lisäksi täysipäiväisesti kuusi henkilöä.

– Olemme enemmänkin kaveriporukka kuin työkaveriporukka. Oma skeittausharrastukseni on tosin väkisinkin vähentynyt. Siihen on vaikuttanut se, ettei aika yksinkertaisesti riitä kaikkeen, Haapala huomauttaa.