Muutosten hallinta

Maatila hankki elintilaa uudella bisneksellä

Maatila hankki elintilaa uudella bisneksellä

Veljekset laajensivat maataloudesta lihanjalostukseen. Yritys vaalii paikallisuutta.

|

Tammikuussa orimattilalaisessa perheyrityksessä Maatila-Liha Merosessa saadaan pieni hengähdystauko. Takana on joulun kiireinen sesonki ja vielä kuukausien päässä kesän grillauskausi.
Yritys myi joulun alla toista tuhatta kinkkua. Myös kalkkuna kävi kaupaksi. Ensimmäiset joulukinkut päätyivät sammioon suolaukseen marraskuussa.

– Joulukuussa rahat kertyvät parin kolmen päivän myynnistä. Myynti vastaa 15–20 prosenttia koko vuoden liikevaihdosta, kertoo toimitusjohtaja ja yrittäjä Juha Meronen.

Yritys on syntynyt maatilan jatkoksi. Maatila-Liha Meronen Oy:n tarina alkoi vuonna 1994 sen jälkeen kun Juha Meronen ja hänen veljensä Ari Meronen olivat todenneet, ettei 600–700 sian maatila enää yksistään riittänyt tuomaan elinkeinoa. He avasivat lihakaupan ja aloittivat omien lihatuotteiden jalostamisen ja myymisen.

– Lihanjalostuksen osuus on kasvanut koko ajan. Nykyisin se on liikevaihdoltaan suurempaa kuin maatalous, Juha Meronen kertoo.

Suomessa toimivista maatiloista 17 000 eli kolmannes oli monialaisia vuonna 2013. Ne siis harjoittavat myös muuta yritystoimintaa perusmaatalouden ohella. Muu yritystoiminta linkittyy yleensä vahvasti olemassa oleviin resursseihin eli siinä hyödynnetään esimerkiksi maatilan tiloja, koneita tai tuotteita.

Maatila-Liha Merosen tuotantotiloissa Lahdessa valmistuu kaikkiaan pariakymmentä eri tuotetta: muun muassa possusta, hevosesta, kalkkunasta, hirvestä ja lampaasta valmistettuja makkaroita, nakkeja, leikkeleitä, pihvejä ja palvituotteita.

– Jalostamme ja myymme mahdollisimman paljon oman tilan tuotteita. Kaikki muukin on kotimaista ja niin läheltä kuin mahdollista. Esimerkiksi karitsaa tulee Vainion Teurastamolta kuuden kilometrin päästä maatilastamme.

Suurimpia asiakkaita ovat suurtalouskeittiöt, ravintolat ja päivittäistavarakaupat Päijät-Hämeessä ja Helsingin ja Porvoon seuduilla. Tuotteita myydään myös Merosten omassa maatilan puodissa.

Pulled pork yllätti

Merosten maatila Orimattilan Virenojalla on ollut suvun hallussa yli 45 vuotta. Nyt se on kolmannella sukupolvella.

Kun veljekset lähtivät laajentamaan toimintaa, Arin vastuulle jäi maatila ja Juha otti hoitaakseen lihanjalostuksen. Maatalouskoulutuksen saanut Juha Meronen ryhtyi lihabisnekseen kylmiltään. Hän opiskeli elintarvikehygieniaa ja kävi erilaisilla kursseilla opiskelemassa esimerkiksi makkaran tekoa.

Maatila-Liha Meronen aloitti tuoreella lihalla. Makkarat ja savustetut tuotteet se teetti aluksi omista lihoista muualla. Nykyään yritys valmistaa kaikki tuotteensa itse. Työntekijöitä on kymmenkunta.

Ruokatrendit näkyvät kysynnässä. Merosen mukaan asiakkaat kaipaavat yhä enemmän esimerkiksi vahvempia makuja.

– Hyvä esimerkki on pulled pork. Olemme valmistaneet ylikypsää, hitaasti haudutettua lihaa 20 vuotta. Yhtäkkiä alettiin kysyä pulled porkia, joka meillä on ollut ylikypsä kinkku. Ihmisten suussa nimi muuttui ja sen käyttötarkoitus laajeni. Trendiruuaksi nouseminen on näkynyt meilläkin lisääntyneenä myyntinä.

Meronen huomauttaa, että ruokatrendejä tulee ja menee. Hyvät tuotteet myyvät vuodesta toiseen.

– Uusia tuotteita täytyy olla aina silloin tällöin, jotta ihmisten mielenkiinto herää, mutta vanhat tuotteet tekevät valtaosan tuloksesta. Esimerkiksi meidän Willigrilli-makkara on ollut valikoimassa 20 vuotta ja se on ollut koko ajan kolmen myydyimmän tuotteen joukossa.

Paikallisuus tärkeää

Maatila-Liha Meronen tekee tiivistä yhteistyötä muiden lähialueen tuottajien kanssa. Puodissa on myynnissä esimerkiksi mehuja, juustoja, hunajaa ja jauhoja muilta tuottajilta. Vastavuoroisesti muilla on myynnissä yrityksen lihatuotteita.

– Yhteistyö vahvistaa paikallisuutta. Tietysti se myös monipuolistaa meidän valikoimaa. Ei ole tarjolla pelkkää lihaa ja makkaraa, Meronen sanoo.

Hän pitää tärkeänä luottamuksellista suhdetta asiakkaiden kanssa. Valtaosa puodin kävijöistä on vakioasiakkaita.

– Pyrimme kehittämään tuotteita asiakkaiden toiveita kuunnellen. Monesti toiveet liittyvät makuun, esimerkiksi tietyn suolan tai mausteiden käyttöön.

Oma puoti toimii hyvänä testialustana uutuuksille.

– Tuomme uusia tuotteita ensin omaan myymälään. Vaikka asiakkaat sanoisivat, että tuote on hyvä, voi tehdä omat johtopäätöksensä, jos kukaan ei hae sitä kuukauteen uudelleen.