Muutosten hallinta

Kuuluisa suunnittelija toi tekstiiliyhtiöt yhteen – luottamus raudanluja

Kuuluisa suunnittelija toi tekstiiliyhtiöt yhteen – luottamus raudanluja

Jalasjärveläisten yritysten yhteistyö on tehostanut tuotantoa ja nostanut myyntiä.

|

Yhteistyö muiden yritysten kanssa tuo monesti merkittäviä hyötyjä. Sen tietävät myös jalasjärveläiset tekstiilialan yritykset Jokipiin Pellava ja Lennol.
Vaikka yritykset toimivat samalla alalla, ne eivät suoraan kilpaile keskenään. Se on mahdollistanut ajoittain tiiviinkin yhteistyön.

Yritysten yhteistyö alkoi jo 2000-luvun alussa, kun Jokipiin Pellava, Lennol ja lappajärveläinen VM-Carpet käyttivät toisistaan tietämättä samaa suunnittelijaa, Jukka Rintalaa. Eräillä Habitare-messuilla Rintala joutui sinkoilemaan lehdistötilaisuudesta ja hallista toiseen kolmen yrityksen asioilla.

– Siitä syntyi päätös, että ensi kerralla laitetaan messuosastot vierekkäin, ettei Jukan tarvitse juosta, kertoo Jokipiin Pellavan toimitusjohtaja Timo Laurila.

Päätöksen seurauksena yrityskolmikko ryhtyi ostamaan Rintalalta suunnittelua porukalla: Jokipiin Pellava kodin tekstiileihin, Lennol makuuhuonetekstiileihin ja VM-Carpet mattoihin.

Yhteistyö syveni lopulta vuonna 2012 lanseerattuun yhteiseen Aava-mallistoon, jossa Rintala ei enää ollut mukana yhdistävänä tekijänä.

– Yhteistyö oli toiminut, joten ajattelimme, että voimme mennä syvemmällekin, Laurila sanoo.

Aava-mallisto ei kuitenkaan saavuttanut tavoitteitaan, ja siltä osin kolmen yrityksen yhteistyö päättyi.

Yhteistä markkinointia

Lennol ja Jokipiin Pellava sen sijaan ovat edelleen tiiviissä symbioosissa. Jokipiin Pellava esimerkiksi täytättää ja ompeluttaa saunatyynynsä Lennolilla.

Yrityksillä on tehtaanmyymälät Jalasjärvellä, ja myös markkinointiyhteistyötä on paljon.

– Meillä on muun muassa yhteisiä postituksia, joilla houkutellaan asiakkaita paikkakunnalle, Laurila kertoo.

Hänen mukaansa Lennolin ja Jokipiin Pellavan yhteistyö on alusta alkaen ollut luontevaa ja epämuodollista, koska yrityksen omistajat tuntevat toisensa. Markkinointi-ideat ja muut yhteistyökuviot muotoutuvat yhteisillä kokousmatkoilla tai kahvipöydän ääressä.

Luottamuksesta kertoo se, että kirjallisia sopimuksia tuotanto- tai markkinointiyhteistyöstä ei ole tarvinnut tehdä.

Suunnitteluyhteistyössä tilanne oli erilainen. Sopimukset olivat tarpeen, kun mukana oli ulkopuolisia suunnittelijoita ja projekteissa liikkui enemmän rahaa. Suunnittelun osalta sopiminen on tärkeää myös tekijänoikeussyistä.

Isoja hyötyjä

Laurilan mukaan Jokipiin Pellavan myynti on yhteistyökuvioiden ansiosta noussut, ja toisaalta markkinointiyhteistyö Lennolin kanssa on selvää rahansäästöä.

– Totta kai päätä on välillä lyöty seinään. Joskus projektit onnistuvat, joskus eivät, Laurila sanoo.

– Verkostoituminen hyödyttää designin ja markkinoinnin lisäksi myös esimerkiksi tuotannon tehostamisessa benchmarkingin kautta, kommentoi Lennolin kehittämispäällikkö Jyrki Sopanen.

Jokipiin Pellavan ja Lennolin yhteistyö etenee omalla jatkossakin omalla painollaan ilman tarkkoja suunnitelmia. Laurila kannustaa yrittäjiä hakemaan yhteistyötä ja verkostoja aktiivisesti.

– Minä uskon, että vaikka yritykset ovat samalla alalla, kaikki yritykset ovat kuitenkin erilaisia. Toisesta yrityksestä voi aina oppia.