Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Muutosten hallinta

Aggressiivinen kasvu onnistuu, kun ostaa kilpailijat

Aggressiivinen kasvu onnistuu, kun ostaa kilpailijat

Vain 11 prosenttia suomalaisyrityksistä hakee voimakasta kasvua. Suomen Keskusvaraamo on yksi tästä joukosta.

|

Loma-asuntoja, hotellihuoneita ja useita muita matkailun oheis- ja ohjelmapalveluita välittävä Suomen Keskusvaraamo kasvaa vauhdilla. Pari vuotta sitten perustettu yritys aloitti 600 vuodepaikan vuokraamisella, nyt vuodepaikkoja on jo 25 000 ympäri Suomea.
Viimeisimpänä Suomen Keskusvaraamo solmi yhteistyösopimuksen BusinessOulu-liikelaitoksen kanssa. Tavoitteena on tuoda matkailijoiden saataville muun muassa Oulun matkailupalveluiden opastus, markkinointi ja myynti vielä tämän vuoden aikana.

Oulu on Suomen Keskusvaraamon viides toimipiste, ja lisää on tulossa. Toimitusjohtaja Jorma Kortesojan mukaan Suomen Keskusvaraamo on tehnyt ostotarjouksen useista varaamopalveluita tarjoavista yrityksistä.

Aggressiivinen kasvu ja yrityskaupat vaativat kunnianhimoisia suunnitelmia ja sijoittajien tarjoamaa rahoitusta. Varsinkin yrityskaupoissa on tärkeää sitouttaa henkilökunta.

Samaan aikaan kun moni matkailuyritys on ulkoistanut henkilöstöä, Suomen Keskusvaraamo on palkannut lisää työntekijöitä. Kyse on kymmenistä uusista työpaikoista.

– Aloimme heti toiminnan alussa kerryttämään kattavaa kumppaniverkostoa. Visionamme on rakentaa sellainen varaamotoiminta, josta on sanottu, ettei se toimi. Toistaiseksi hyvin näyttää toimivan, myös pääomatahot ovat olleet kiinnostuneita.

Mahdottomasta mahdollista

Matkailualalla riittää kilpailua, eikä tilannetta helpota se, että Airbnb:n ja Booking.comin kaltaiset kansainväliset jätit valtaavat alaa. Kortesojan mukaan Suomen Keskusvaraamon suurin kilpailuvaltti on sen henkilökohtainen palvelu, jota netin kautta toimivat yritykset eivät mitenkään pysty tarjoamaan.

– Palvelukonseptimme ideana on kattaa lähes kaikki sellaiset palvelut, joita matkailija saattaa lomallaan tarvita. Emme pelkää isoja kilpailijoita, sillä uskomme, että asiakkaamme haluavat palvelua ja joustoa. Henkilökohtaisen palvelun kautta olemme saaneet valtavasti toiskertaisia kävijöitä, Kortesoja sanoo.

Siinä, missä muut matkailuyritykset ovat vähentäneet väkeä ja luopuneet kansainvälisen matkanjärjestäjän oikeuksista, Suomen Keskusvaraamo on kulkenut vastatuuleen.

– Olemme palkanneet lisää väkeä ja hankimme kansainvälisen matkanjärjestäjän oikeudet, joten pystymme tarjoamaan myös valmismatkoja. Haluamme pendelöidä turistien kanssa ja palvella heitä mahdollisimman laaja-alaisesti.

Toistaiseksi henkilökohtainen palvelu kattaa 30 prosenttia Suomen Keskusvaraamon toiminnasta, ja noin 70 prosenttia vuokraustoiminnasta varataan verkon kautta.

– Meiltä voi vuokrata melkein mitä vain, vaikka lentokentän tai laskettelurinteen.

Luonto isossa roolissa

Aggressiivisesti kasvava yritys kiinnostaa myös sijoittajia. Kortesoja on kuitenkin tyytyväinen siihen, että tällä hetkellä Suomen Keskusvaraamo on ulkopuolisesta rahoituksesta vapaa yhtiö.

Kasvu on ollut nopeaa, mutta hallittua. Sitä se on myös jatkossa.

– Tavoitteena on laajentua ympäri Suomea, mutta hallitusti. Haluamme tehdä yhteistyötä kumppaneiden kanssa, ja haemme jatkuvasti myös uudentyyppistä yritysten välistä yhteistyötä.

Kumppaneita, kuten matkailualan yrityksiä ja majoitusyrityksiä, löytyy Kortesojan mukaan jo lähemmäs 200. Koko varaamon toiminta keskittyy 46 paikkakunnalle. Kortesojan mukaan Suomen Keskusvaraamo keskittyy varsinkin luontoarvon kasvattamiseen.

– Näimme jo perustamisvaiheessa, että luonto on tulevaisuudessa iso juttu. Olemme hankkineet laatujärjestelmänkin sitä varten.