Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Muutosten hallinta

Tuliko firma tiensä päähän? 8 vinkkiä yrityksen lopettamiseen
Yrityksiä lopetetaan itse monenlaisista syistä. Lopettaminen ei läheskään aina ole seurausta epäonnistuneesta yritystoiminnasta. Kuva: Shutterstock

Tuliko firma tiensä päähän? 8 vinkkiä yrityksen lopettamiseen

Yritystoiminnan lopettaminen voi viedä helposti puolikin vuotta.

|

Tuhansia yrityksiä lopetetaan Suomessa vuosittain. Uusi yritystoiminta ei esimerkiksi lähde kunnolla lentoon, yrittäjän elämäntilanne muuttuu, siirrytään palkkatöihin tai pitkään toimineelle yritykselle ei ole jatkajaa.
Tyypillistä on myös yhtiömuodon vaihtaminen eli toiminimi lopetetaan ja tilalle perustetaan osakeyhtiö.

Yksinkertaisimmillaan yritystoiminnan lopettamisen voi kiteyttää siihen, että yritys on hoitanut kaikki sitoumuksensa. Asiantuntijat antavat kahdeksan käytännön vinkkiä siihen, mitä on hyvä ottaa huomioon.

1. Varaa riittävästi aikaa

Lopettamispäätös

syntyy harvoin hetken päähänpistosta. Niinpä myös sen toteuttamiseen on syytä varata aikaa.

Osakeyhtiön purkaminen selvitysmenettelyllä vie yleensä minimissään viisi kuukautta.

– Aina ei ymmärretä, miten iso prosessi lopettaminen on. Kun osakeyhtiötä lähdetään lopettamaan, käsittelyajat mukaan laskien se vie helposti kuusikin kuukautta, sanoo Tilitoimisto EMUn lakitiimin vetäjä Tapio Meltti.

Osakeyhtiön lopettaminen vaatii muun muassa kuulutusten antamista yhtiön velkojille.

Toiminimen ja henkilöyhtiön lopettaminen onnistuu nopeammin, mutta niissäkin riittää huomioitavaa.

2. Hoida päivittäiset velvoitteet

Yrityksen päivittäinen toiminta ja siihen liittyvät velvoitteet on ajettava alas ennen virallisen lopettamisilmoituksen tekemistä. Se tarkoittaa esimerkiksi sopimusten irtisanomista.

Lopettamisesta on hyvä ilmoittaa hyvissä ajoin myös asiakkaille ja muille yrityksen sidosryhmille.

3. Maksa yrityksen velat

Yrityksen velat pitää hoitaa ja kaikesta sen omaisuudesta on päästävä eroon esimerkiksi myymällä tavarat ja kalusto. Omaisuus voidaan myös siirtää yrittäjän yksityisomaisuudeksi suorittamalla yksityisotto. Sekin on verotettavaa tuloa.

4. Suunnittele verotus

Etenkin henkilöyhtiössä on hyvä miettiä lopettamisajankohtaa siitä näkökulmasta, mille verovuodelle loput varallisuudesta tuloutuvat, muistuttaa Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin yritysneuvoja Antti Alasaari.

– Tai voiko sitä jakaa jotenkin eri vuosille, jotta verot eivät ole kohtuuttoman isot kerralla? Jos esimerkiksi vuodenvaihteessa pystyy tekemään vielä yhdet poistot ennen kuin omaisuus jää itselle, se voi olla viisasta, Alasaari sanoo.

Hänen mielestään osakeyhtiöstä kannattaa myös jakaa pois kaikki mahdollinen osinko ennen lopettamista.

Tilitoimisto EMUn lakitiimin vetäjä Tapio Meltti kehottaa huomioimaan sen, että veroja saattaa tulla maksettavaksi vielä yritystoiminnan varsinaisen loppumisajankohdan jälkeen. Hän tietää esimerkiksi tapauksen, jossa yrityksensä alas ajanut omistaja tyhjensi yhtiön osinkoina. Veroseuraamukset yllättivät.

– Hän joutui maksamaan pari tonnia veroja noin kahdeksan kuukautta lopettamisen jälkeen. Pientä yritystä pyörittäneelle sellainen lisälasku on iso ponnistus.

Muita verotukseen liittyviä yllätyksiä voivat olla esimerkiksi negatiiviseksi painunut oma pääoma, josta aiheutuu piilevää verovelkaa. Yrityksestä on siis nostettu vuosien mittaan enemmän rahaa kuin se on tuottanut.

Alasaari mainitsee myös yrittäjän eläkevakuutuksen YELin.

– Yritystoiminnan loputtua käy monesti ilmi, ettei sitä ole tullut maksettua tarpeeksi ja kertymä on siksi huono.

Lopettamiseen liittyvää verosuunnittelua on usein järkevää tehdä esimerkiksi oman kirjanpitäjän tai muun taloushallinnon ammattilaisen kanssa.

5. Tee lopettamisilmoitus

Kun yrityksen velvoitteet on hoidettu, voi Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) ja Verohallinnon yhteisessä YTJ-palvelussa tehdä ilmoituksen yritystoiminnan lopettamisesta. Rekistereistä poistamista pitää hakea tietyillä lomakkeilla.

6. Huomioi kustannukset

Toiminimet ja henkilöyhtiöt voivat tehdä lopettamisilmoitukset maksutta. Osakeyhtiön vapaaehtoinen purkaminen sen sijaan maksaa useita satoja euroja.

Kaikille yhtiömuodoille aiheutuu yleensä kustannuksia esimerkiksi pankkitilin lopettamisesta ja rahojen tilittämisestä sekä mahdollisesta tilitoimiston avusta.

– Isoin kustannus on tietysti yrittäjän oma aika, Meltti huomauttaa.

Hänen mukaansa osakeyhtiön kustannukset nousevat usein jopa tuhannen euron paikkeille. Niitä tuovat muun muassa ulkopuolisen selvitysmiehen käyttö sekä tilinpäätös ja tilintarkastus. Vain kaikkein pienimmät osakeyhtiöt on vapautettu tilintarkastusvelvollisuudesta.

– Usein lopettaminen ajoittuu siten, että yritykselle joudutaan tekemään vuosittainen tilinpäätös ja sen lisäksi vielä häntänä toinen tilinpäätös, Meltti sanoo.

7. Löytyisikö sittenkin ostaja?

Antti Alasaari kannustaa miettimään vielä ennen lopettamista, löytyisikö yritystoiminnalle ostaja tai jatkaja. Toiminimiyrittäjäkin voi tehdä liiketoimintakaupan.

– Monesti toiminta ajetaan alas eikä edes selvitetä, olisiko ostajaa, Alasaari sanoo.

8. Pöytälaatikko on vaihtoehto

Lopettamiskustannusten vuoksi osakeyhtiöitä jää myös pöytälaatikkoon. Yrittäjällä säilyy silloinkin ilmoitusvelvollisuus muun muassa kaupparekisteriin. PRH on poistanut sieltä viime vuosina yrityksiä, jotka eivät ole tehneet kaupparekisteri-ilmoitusta kymmeneen vuoteen.

Pöytälaatikko on halvin ja helpoin ratkaisu silloin, jos ajattelee palaavansa yrittäjyyden pariin myöhemmin. Se on samalla keino varata yrityksen nimi itselleen.

Toiminimen toiminnan voi keskeyttää maksutta toistaiseksi tai määräajaksi.

Yrityksen pöytälaatikkoon laittamista voivat puoltaa myös verotukseen liittyvät syyt.

– Jos osakeyhtiöllä on paljon varallisuutta, lakkauttamisesta tulee iso kertasumma verotuksellisesti. Voi olla järkevämpää pitää yritys minimiliekillä pystyssä ja maksaa osinkoa itselleen pikkuhiljaa, Meltti sanoo.