Minustako yrittäjä?

Yrittäjyys imee nuoria: Puhu ideastasi ja hae apua

Yrittäjyys imee nuoria: Puhu ideastasi ja hae apua

NY:n Uskalla Yrittää -finaali oli täynnä yritysideoita. Joka viides nuori aikoo yrittäjäksi.

|

Nuorten into ryhtyä yrittäjäksi näkyy ja kuuluu. Esimerkiksi kansainvälisen GEM-tutkimuksen mukaan joka viides alle 25-vuotias suomalainen uskoo perustavansa yrityksen seuraavan kolmen vuoden aikana.
Tämä into näkyi myös Nuori Yrittäjyys -järjestön Uskalla yrittää -finaalissa, joka kokosi Helsinkiin 112 yritysideaa ja yli kolmesataa nuorta.

Finaaliin Puro Workshops -yrityksellään osallistunut, Lahden ammattikorkeakoulussa ympäristöteknologiaa opiskeleva Marisa Moilanen yllättyi positiivisesti kilpailun annista ja saamastaan palautteesta. Moilasen mielestä tapahtuma oli erinomainen tilaisuus verkostoitua.

– Tapahtuma avasi tosi paljon mahdollisuuksia. En ollut varautunut siihen, että tapaisin niin paljon ihmisiä, jotka kannustavat viemään omaa projektia eteenpäin.

Moilasen Puro Workshops järjestää työpajoja, joissa osallistujat oppivat valmistamaan itse arkipäiväisiä kosmetiikkatuotteita. Taustalla piilee ajatus maailmanparantamisesta: Moilanen haluaa inspiroida työpajoissa kävijöitä luomaan puhtaampaa ja terveempää maailmaa.

Ajatus omasta yrityksestä syntyi, kun Moilanen luki artikkelin jätteettömästä zero waste -elämäntavasta ja sitä noudattavasta yhdysvaltalaisesta Lauren Singeristä.

– Halusin kokeilla, pystyisinkö itse samaan. Aloin kehitellä omia ekologisia ja jätteettömiä kosmetiikkatuotteita ja huomasin, että ne myös toimivat.

Viime syksynä koulun kautta avautunut mahdollisuus osallistua Nuori Yrittäjyys -kurssille antoi yritysidealle lisäpontta. Nyt Puro Workshops myy myös zero waste -periaatteella valmistettuja huulirasvoja, saippuoita ja deodoranttia.

– Workshopien lisäksi tavoitteena on kehittää tuoteperhe. Kosmetiikkatuotteiden tuotekehittely on kuitenkin pitkä prosessi ja tuotteita myydäkseen tarvitsee hankkia kosmetiikan turvallisuusarviointi. Lupa on kuitenkin melko kallis, joten se aiheuttaa omat rajoitteensa.

Tähän mennessä nuoren yrittäjän järjestämät workshopit ovat olleet loppuunmyytyjä. Yrittäjyys on vienyt mennessään.

– En ollut koskaan ajatellut ryhtyväni yrittäjäksi, mutta olen aina halunnut tehdä asioita omalla tavallani. Tämän projektin myötä olen oppinut, että voisin oikeasti elättää itseni elämällä itseni näköistä elämää.

Nuori Yrittäjyys -kurssin lisäksi Moilanen kehottaa yrittäjyydestä haaveilevia hakemaan apua ja ideoita koulun ulkopuolelta. Moilanen on itse saanut apua myös mentoriksi ryhtyneeltä lahtelaiselta yritykseltä.

– Olen huomannut, että omasta ideasta kannattaa puhua mahdollisimman paljon, näin saa kuulla eri näkökulmia ja kokemusta vielä enemmän. Moni haluaa tukea nuoria ja aloittelevia yrityksiä.

Ponnahduslauta menestykseen

NY:n Uskalla yrittää -finaali on toiminut aiemmin ponnahduslautana monelle kansainvälistyneellekin suomalaisyritykselle. Esimerkiksi sanojensa mukaan maailman parasta pikakahvia tällä hetkellä Piilaaksossa kehittävä Kalle Freese aloitti yritystoimintansa ideoinnin Nuori Yrittäjyys -kurssilla.

Viime vuoden finaalin voittajat ovat viemässä kehittämäänsä I’m Blue -mustikkalimonadia Astanan maailmannäyttelyyn. Myös muun muassa Nordic Business Forumin toisella perustajalla Jyri Lindénillä on NY-tausta.

NY:n toiminnanjohtajan Virpi Utriaisen mielestä Uskalla yrittää -finaali oli tänäkin vuonna täynnä liikeideoita, joista osalla on selkeät mahdollisuudet menestyä yrityksinä.

– Monesti nuorten yritysideat ratkaisevat jonkun selvän arkeen liittyvän ongelman. Esimerkiksi I’m Bluen kehittäjät huomasivat, että Suomesta ei löydy mustikkalimonadia, vaikka metsissä on paljon mustikkaa. Tänä vuonna mukana on monenlaisia innovaatioita. Esimerkiksi yksi yläkoululainen opiskelija on kehittänyt itse pihkasalvaa huomattuaan, että pihkalla on parantava vaikutus.

Moni nuori perustaa yrityksen parin-kolmen hengen tiimissä.

– Aiemmin NY-yritykset ovat olleet suurempia. Haluamme kannustaa nuoria tiimityöskentelyyn, sillä tiimissä jokainen oppii toiseltaan jotain.

Utriaisen mukaan esimerkiksi yli kymmenen prosenttia NY-ohjelmaan osallistuneista nuorista lähtee välittömästi ohjelman jälkeen yrittäjiksi. Kaikista ohjelmaan osallistuneista ei tule yrittäjiä, mutta NY tarjoaa mahdollisuuden kokeilla yrittäjyyttä.

Nuorisobarometrien mukaan jopa 44 nuorista kokee, että he voisivat olla yrittäjiä. Ilmiöön on varmastikin vaikuttanut internet sekä globalisaatio. Lisäksi asenteet yrittäjyyttä kohtaan ovat muuttuneet, Suomessa uskalletaan nyt tuoda yrittäjätarinoita esiin positiivisesti.