Minustako yrittäjä?

Upeaa kasvatustyötä: Menestyvä yrittäjä käyttää ison osan ajastaan nuoriin

Upeaa kasvatustyötä: Menestyvä yrittäjä käyttää ison osan ajastaan nuoriin

Mikko Nurminen on Pikkuyrittäjien isä. Tällä hetkellä hän valmistelee myös hehkutetun Hostawayn lanseerausta.

|

Pikkuyrittäjistä on kasvanut lyhyessä ajassa pienimuotoinen ilmiö.
Näitä alle 12-vuotiaita yrittäjän alkuja on näkynyt muun muassa kasvuyritystapahtuma Slushissa, televisiossa rakentamassa ravintoloille ruokalistoja, Suomi-Areenassa Porissa ja lukuisissa kauppakeskuksissa.

”Olemme vielä alkuvaiheessa, vaikka viimeisen vuoden aikana on tullut paljon tunnettuutta. Sana on levinnyt hyvin”, sanoo yrittäjä Mikko Nurminen.

Nurminen on Pikkuyrittäjien isä. Idea syntyi omien lasten kanssa leikkiessä.

”Teimme lasten kanssa Hilburger-hampurilaisaterian. Meillä oli liikeidea, sloganit ja kaikki. Myimme aterioita talon asukkaille. Malli tuntui toimivalta ja mietin, miten sen voisi skaalata”, yrittäjä muistelee.

Yrittäjyys tutuksi

Skaalautuminen onnistui, kun Pikkuyrittäjistä tuli osa Nuori Yrittäjyys –toimintaa. Yhdistyksen tavoitteena on tarjota yrittäjyyskasvatusta ja erilaisia opinto-ohjelmia kouluille sekä koululaisille.

Pikkuyrittäjiksi pääsevät 4-6-luokkalaiset koululaiset ja Nuori Yrittäjyys ry:n muut ohjelmat ovat pääasiassa vanhemmille ikäluokille.

”Haluamme mennä koulupäivän sisään. Meillä on valmis konsepti eli opettajille koulutusohjelma sekä materiaalit. Viime vuonna Pikkuyrittäjien koulutusohjelman kävi läpi noin 1 500 koululaista, mutta nyt toiminnan halutaan kasvavan moninkertaiseksi”, Nurminen sanoo.

Hän toivoo, että elokuun alussa voimaan astuvat uudet opetussuunnitelman perusteet lisäävät opettajien kiinnostusta ottaa lisää yrittäjyyskasvatusta opetusohjelmaan.

Iso asennemuutos yrittäjyysopetuksessa on jo tapahtunut. Tästä yhtenä osoituksena on myös kuudesluokkalaisille tarkoitettu Yrityskylä, jossa vierailee vuosittain yli puolet ikäluokasta.

”Emme ole kilpailijoita, vaan molempia tarvitaan. Tavoitteenamme ei ole tehdä kaikista yrittäjiä. Koululaiset oppivat ideointia, luovuutta, talousasioiden matalan tason läpikäyntiä ja tutustuvat työelämään”, Nurminen kertoo.

Hänen mukaansa lasten innostus on ”mieletöntä”, kun he pääsevät rakentamaan kahdeksan viikon aikana firman nimestä alkaen brändäystä, hissipuhetta, hinnoittelua, mainoksia ja lopulta myyvät aidosti tuotteita tai palveluita.

”Sen ikäiset jo ymmärtävät asioita. He ovat fiksuja. Ainoana erona vanhempiin on se, että maailma ei ole vielä heitä pilannut. Kaikki on vielä auki”, Nurminen sanoo.

Hostaway odottaa lanseerausta

Nurminen on menestynyt yrittäjä. Hän myi yhdessä yhtiökumppaninsa kanssa perustaman Kotisivukoneen ja kehittää parhaillaan etukäteen paljon hehkutettua Hostawayta.

Amerikkalaislehti Business Insider kuvasi yrityksen ideaa nerokkaaksi. Hostawayn alustan avulla asuntoja eteenpäin vuokraavat voivat välttää päällekkäisvaraukset ja saada lisää varauksia. Tällä hetkellä esimerkiksi Airbnb:n ja Booking.comin järjestelmät eivät keskustele keskenään.

Alusta on tarkoitus lanseerata elo-syyskuussa.

Kiireistä huolimatta Nurminen viettää edelleen vähintään kaksi päivää viikossa Pikkuyrittäjien kanssa.

”Tykkään siitä, että on eri projekteja päällä. Se on vaan hauskaa. Toivon, että kun katson 10-20 vuoden kuluttua taaksepäin, voin sanoa keksineeni jonkun siistin jutun”, Nurminen sanoo.

Hänen mukaansa Pikkuyrittäjät on tuonut hänelle myös paljon uusia ideoita ja kontakteja.

”Oma arkeni on työn ja muun elämän yhteensovittamista. Se on tapa elää. En ole kuitenkaan pettynyt, jos omat lapset eivät kasva yrittäjiksi. Yrittäjyys ei ole itseisarvo.”