Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Minustako yrittäjä?

Limufirma pystyyn abivuonna: Yrittäjyys imaisi mukaansa

Limufirma pystyyn abivuonna: Yrittäjyys imaisi mukaansa

Seuraavaksi nuoret yrittäjät vievät yrityksensä I’m Bluen Astanan maailmannäyttelyyn.

|

Mustikkalimonadia valmistava I’m Blue on vasta reilun kuukauden ikäinen yritys. Siitä huolimatta abivuottaan viettävät perustajat suunnittelevat maailmanvalloitusta.
Seuraavaksi espoolaisen Etelä-Tapiolan lukiossa syntynyt yritys vie mustikkalimonadia Astanan maailmannäyttelyyn Kazakstaniin. Kysyntä ja kiinnostus ovat yllättäneet I’m Bluen toimitusjohtajan Ida Salon, 19.

– Tulevia tuotantoeriä on varattu jo, Salo paljastaa.

Limubisneksen perustaminen on ottanut aikaa. Idea omasta mustikkalimonadista syntyi vuonna 2015 Nuori Yrittäjyys ry:n NY Vuosi yrittäjänä -kurssilla, mutta Salon mukaan varsinkin ensimmäinen vuosi tuntui enemmän harrastukselta kuin työltä. Palkkaa nuoret eivät ole vielä päässeet nostamaan, vaikka työtunteja on takana lukuisia.

– Uskon kuitenkin, että kun pohjatyöt on tehty kunnolla, voimme päästä pitkälle. Emme osanneet yhtään ajatella, että projektista tulisi näin iso. Kukaan meistä ei ollut haaveillut yrittäjyydestä.

Salon mukaan ajatus osakeyhtiön perustamisesta muotoutui pikku hiljaa mustikkalimonadin reseptiä kehittäessä. Yrityksen perustamista hankaloitti se, että lukiolaisten pohjatiedot olivat aluksi nollassa. Jo pelkän tutkimustyön parissa kului tuhansia työtunteja.

– Emme tienneet yhtään, mitä yrityksen perustamiseen tarvitaan. Jo sopimusten lukemiseen kului valtavasti aikaa, koska sopimuskieli oli niin vierasta. Saimme onneksi apua useammalta yritysneuvojalta.

Myös reseptin hiominen otti aikansa, sillä kukaan perustajista ei ollut koskaan valmistanut limonadia.

– Ensimmäinen erä maistui hyvältä, mutta siinä oli hirveästi sakkaa ja sen valmistaminen kesti kauan. Resepti kehittyi jokaisen erän myötä, kunnes olimme siihen tyytyväisiä keväällä 2016.

Nuoruus on etu

Oman yrityksen perustaminen on opettanut Salolle ja tämän yhtiökumppaneille valtavasti itsevarmuutta. Epäluulot ovat karisseet sitä mukaa kun nuoret ovat oppineet suhtautumaan itse itseensä ammattilaisina.

– Varsinkin alussa meihin suhtauduttiin epäillen. Siihen on syynsä: saatoin esimerkiksi soittaa mahdollisille kumppaneille ja esitellä itseni ”Idana Etelä-Tapiolan lukiosta”. Ymmärrän, ettei lukiolaistausta herätä kovin kummoista luottamusta. Olemme onneksi kaikki oppineet toimimaan ammattimaisemmin.

Tuoreet yrittäjät kokevat, että iästä on ollut sekä hyötyä että haittaa.

– Olemme kaikki aika nuoria ja hieman epävarmoja tulevaisuuden suunnitelmiemme suhteen. Meidän täytyi jo aika varhaisessa vaiheessa kysyä itseltämme, olemmeko tosiaan valmiita laittamaan tähän näin paljon aikaa ja energiaa. Toisaalta etuna on se, että meidän ei tarvitse nostaa palkkaa, koska asumme kaikki vielä kotona vanhempien luona, Salo kertoo.

Varsinkin ajanhallinta tuotti aluksi haasteita lukiolaisille .

– Ensimmäinen syksy oli hankalin, koska meillä ei ollut minkäänlaista käsitystä tehokkaasta ajankäytöstä.

Ovet auki kilpailuilla

I’m Blue valittiin parhaaksi nuori yrittäjyys -yritykseksi viime vuonna. Sen jälkeen sen perustajajäsenet Salo, Patrik Pyöriä, Helmi Nurkkala ja Otto Korhonen suuntasivat Sveitsiin nuorten yrittäjien EM-kisoihin.

– EM-kisat avasivat meille monta ovea. Yhtäkkiä tosi moni taho oli kiinnostunut meistä. Kysyntä ylitti pian tarjonnan, joten päätimme perustaa osakeyhtiön, Salo sanoo.

I’m Bluen matkassa on ollut myös ripaus hyvää tuuria.

– Esimerkiksi Team Finland -tapahtumassa satuimme tapaamaan oikeat henkilöt, ja meitä pyydettiin mukaan maailmannäyttelyyn. Sen jälkeen tiesimme heti, milloin tuotannon pitää olla pystyssä.

Salon mukaan I’m Bluen tavoitteena on alusta saakka ollut viedä mustikkalimonadi kansainvälisille markkinoille.

– Maailmannäyttely on hyvä alku. Koko idea mustikkalimun tekemisestä on oikeastaan sattumaa. Halusimme hyödyntää jotenkin terveystrendiä, suomalaisuutta ja luontoa, ja lukuisten ideoiden joukosta päädyimme keksimään I’m Bluen.