Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Minustako yrittäjä?

Kahvilan perustaminen vaatii hermoja: Uusi startti vei kolme vuotta
Kahvilaa perustaessa on varauduttava yllätyksiin, joista selviää parhaiten rautaisella ammattitaidolla. Kuva: Unsplash

Kahvilan perustaminen vaatii hermoja: Uusi startti vei kolme vuotta

Yrittäjä Piia Toivola pitää kahvilan perustamisen tärkeimpinä avaimina alan tuntemusta ja kiinnostusta muuttuviin trendeihin.

| |

Kolme vuotta on pitkä aika odottaa asiakkaita. Niin kauan yrittäjä Piia Toivola joutui kuitenkin arvailemaan, palaisivatko vanhat vakioasiakkaat uudistettuun Cafe Kristiinaan.

‒ Kahvilayrittäjältä vaaditaan pitkäjänteisyyttä. Liiketilan sijainti ja naapuriliikkeiden houkuttelevuus ratkaisevat paljon, Toivola kertoo.

Hänellä oli takanaan yli 20 vuoden taival kahvilan omistajana, kun lappeenrantalaisessa kauppakeskus IsoKristiinassa aloitettiin laajennustyöt. Kaikkiaan ne kestivät yli kaksi vuotta.

Saadessaan vuokrasopimuksen irtisanomisilmoituksen Toivola ei harkinnut siirtymistä kivijalkaan. Kauppakeskuksen tarjoamat asiakasvirrat houkuttivat.

Toivolan väliaikaissuunnitelma oli rakennusmiesten työmaakahvila, jota hän piti laajennustöiden aikana. Samalla hän päätti perustaa uuden yhtiön luotsaamaan kahvilatoimintaansa ‒ aloittaa kaiken käytännössä alusta.

Asiakkaiden luottamus pitää ansaita

Vaikka yrittäjä toivotti uudistuksen tervetulleeksi, hän tiesi sen mahdollisuuksien lisäksi tuovan uhkia. Pitkästä urastaan huolimatta hän ei voinut tuudittautua siihen, että asiakkaat palaisivat Cafe Kristiinaan. Toisaalta uusi liiketila voisi tuoda lisää asiakaskuntaa.

Toivolan ajatukset osuivat oikeaan, ja vuonna 2015 uudelleen avatun Cafe Kristiinan kassalla oli usein jonoa. Ongelmana vain oli, etteivät vanhat, vuosikausia käyneet asiakkaat uskaltautuneet tai löytäneet takaisin.

Haasteita toivat esimerkiksi kauppakeskuksen muuttunut kilpailuasetelma ja uudet toimijat, jotka nappasivat osansa asiakkaista.

Piia Toivola
Piia Toivola

Tärkeintä Toivolasta oli se, ettei hän menettänyt uskoaan missään vaiheessa, vaan luotti tekemiseensä järkähtämättä. Vahvasta kahvilabrändistä huolimatta vanhojen asiakkaiden luottamus piti ansaita uudestaan.

‒ Tiesin, että tuote oli hyvä, mutta kahvilaa piti sitkeästi markkinoida ja tehdä tunnetuksi. Omaan visioon on uskottava täysin. Ilman sitä ei kahvilayrittäjänä pärjää.

Toivola piti huolen, että kahvila näkyi ja kuului esimerkiksi kauppakeskuksessa ja sosiaalisessa mediassa.

Puolentoista vuoden järjestelmällisen markkinointityön jälkeen vanhat asiakkaat alkoivat hiljalleen palata. Nyt, kolme vuotta myöhemmin, Toivolan pitkäjänteisyys on palkittu.

Varaudu yllätyksiin

Mitä tahansa voi aina sattua. Siihen Toivola törmää yrittäjänä jatkuvasti.

‒ Yllätykset ovat osa työtä. Vaikka kauppakeskus tarjoaa tapahtumia, jatkuvia asiakasvirtoja ja näin helpottaa myymistä, sen mukana tulee haasteita. Kilpailu on kovempaa ja riippuvuus viereisestä liikkeestä suurta.

Myös Toivola on kokenut sen, miten liiketoiminta kärsii, kun naapurissa oleva yritys lopetetaan ja kahvilan mahdolliset asiakkaat eivät sen vuoksi löydä tiloihin. Niissä tilanteissa yrittäjän oma panostus yrityksen esilletuontiin ratkaisee paljon.

Tämän lisäksi kahvilayrittäjä on riippuvainen tavarantoimittajista, raaka-aineista ja henkilökunnastaan. Toivolasta riskienhallinnan on oltava verissä, sillä muuten psyyke voi pettää.

Kokeilut voivat käydä kalliiksi

Koska Toivola oli ollut yrittäjänä kauppakeskuksessa vuosikymmeniä, hänen oli mahdollisuus valita ja suunnitella uusi liiketila alusta asti.

‒ Kun avaa liikkeen täysin uusiin tiloihin, ongelmaksi tulee se, ettei historiatietoa ole olemassa. Silloin ei ole mitään, mihin verrata ja tehdä laskelmia.

Tällöin yrittäjän kokemus alalta korostuu. Esimerkiksi yrittäjän täytyy arvioida, soveltuuko liiketila sijainniltaan kahvilaksi. Tätä voi testata miettimällä vaikkapa, onko tavarantoimittaminen jouhevaa ja yksinkertaista.

Toivolan mielestä kahvilayrittäjänä ei pärjää ilman alan tuntemusta ja koulutusta. Myös jatkuva uudistuminen on tärkeää.

‒ Trendejä täytyy seurata ja niistä pitää olla kiinnostunut. Ala on muutosherkkä ja asiakkaat vaativia. Heidän tarpeisiinsa on vastattava.

Kahvilaa perustettaessa yksi merkittävimmistä asioista on valikoima. Oikeiden tuotteiden ja määrien löytämiseksi on tehtävä laskelmia. Cafe Kristiina erottautuu kilpailijoista laajalla perusleivonnaisten ja ruoka-annosten valikoimalla, joiden raaka-aineet ovat peräisin lähituottajilta.

Fakta

4 x Kahvilaa perustamassa

Erottaudu. Kahta täysin samanlaista kahvilayritystä ei kannata perustaa. Mieti omat vahvuutesi sekä miten voit erottautua massasta ja mikä houkuttelee asiakkaita. Erottautuminen voi näkyä kahvi-, leivonnais- ja ruoka-annosvalikoimassa tai jonkin teeman ympärille rakentuneessa konseptissa.

Varaudu yllätyksiin. Rakennuksessa, jossa kahvilasi on, voi alkaa julkisivuremontti, läheinen tietyö saattaa syödä asiakasvirtoja tai työntekijäsi sairastuu vakavasti. Mieti riskienhallintaa ennakkoon, ja ole valmis toimimaan nopeasti.

Luota itseesi. Vaikka byrokratia olisi hidasta tai asiakasvirrat hajanaisia, usko omaan näkemykseesi järjestelmällisesti. Toivola kokee pärjänneensä kahvilayrittäjänä rohkeudella ja intohimolla. Hän esimerkiksi uudisti yrityksensä ilmettä tasaisesti jo ennen Cafe Kristiinan muuttoa.

Ole itsellesi armollinen. Toista kertaa kahvilaa perustaessaan Piia Toivola muisti huolehtia omasta jaksamisestaan. Vaikka yritys tuo leivän pöytään, oma vointi vaikuttaa niin liiketoimintaan kuin kotiasioihin.

Myyminen on hienointa mutta vaikeinta ikinä

Itsevarmuudella ja omalla uskottavuudella voi saada toisenkin uskomaan ideaansa, kirjoittaa Citylaturin Claudia Hirvonen.

Kymppien vai tonnien myynti? Sää ratkaisee

Vaikka joskus harmittaa olla koko kesä töissä, tunnen olevani toisaalta etuoikeutettu, kirjoittaa Armpan Juha Nalli.

Kasvusuunnitelma vaihtui lennosta – yrittäjä mietti perusasiat uusiksi

Siivousyrittäjä oli aikeissa palkata työntekijän, kunnes käsitti, ettei se ole ainoa tapa viedä yritystä eteenpäin.

Puolet liikevaihdosta hävisi asiakkaan mukana – ”Pommi räjähti käsiin”

Konepaja Hallaworksia pyörittävät sisarukset eivät epäröineet pyytää apua, kun riski toteutui ja iso asiakas lähti.

Panosta tarjoukseen – moni muu ehkä hutiloi

On tavallista, ettei tarjouspyyntöjä lueta riittävän huolellisesti, kirjoittaa INFRA ry:n Kimmo Laukkanen.

Hallitsetko yrityksesi tärkeimmän tehtävän? Näin myynti muuttuu

Myynnin asiantuntija Mika Aittamäki antaa yrittäjille neuvot, miten asiakas pitää kohdata.

Lataa lisää