Minustako yrittäjä?

K-kauppiaan uravaihdos: Tuo puuveneen nykyaikaan

K-kauppiaan uravaihdos: Tuo puuveneen nykyaikaan

Huolellisen suunnittelun ja rakentamisen tuloksena syntyi vene, jolle Arto Hämäläinen etsii nyt tilaajia.

|

Kuopiolainen veneyritys Celeri Boats on valmiina tuotantoon. Yrityksen ensimmäinen Celeri-venemalli on vajaan neljän vuoden suunnittelun, kehityksen ja rakentamisen tulos.
Toimitusjohtaja Arto Hämäläisen mukaan venemessuilla jo viime vuonna esitelty vene on herättänyt laajaa kiinnostusta, mutta tilauskirja ammottaa vielä tyhjänä.

– Yritämme ankarasti tuoda veneen markkinoille. Uuden tuotteen on ylitettävä kynnys saadakseen markkinan hyväksyntä, Hämäläinen sanoo.

Uudentyyppinen moduulirakenteinen vene syntyi Hämäläisen yrityksen ja oppilaitosten yhteistyön tuloksena. Veneen kehittelyyn ja rakentamiseen on osallistunut Ingmanin käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksen, Kymenlaakson ammattikorkeakoulun, Savonia ammattikorkeakoulun ja Savon ammatti- ja aikuisoppilaitoksen opiskelijoita.

Hämäläinen kertoo veneen tuotantotavan olevan uniikki.

– Ideana oli tuoda puuvene nykyaikaan. Perinteinen puuvene on raskas huollettava. Sen pinnat vaativat säännöllistä hoitoa. Celerissä veden kanssa kosketuksissa olevat osat on korvattu muulla kuin puulla.

Veneen pohja on alumiinia ja kyljet mahonkia. Kansirakenteet ovat luonnonkuitukomposiittia, mikä tekee veneestä täysin kierrätettävän.

– Halusimme käyttää materiaaleja siellä, missä ne ovat parhaimmillaan.

Celeri Boats haluaa Hämäläisen mukaan erottua myös veneiden pitkälle viedyllä asiakaskohtaisella personoinnilla. Tämä koskee muun muassa materiaaleja, tekniikkaa, värimaailmaa ja veneen avotilaa.

– Yhtäkään venettä ei valmisteta varastoon. Pidän personointia jopa eräänlaisena kilpailuetunamme.

K-kauppiaana 20 vuotta

Ennen veneyrittäjäksi ryhtymistä Hämäläinen ehti tehdä parinkymmenen vuoden uran K-kauppiaana. Hän kasvoi yrittäjäperheessä ja aloitti koulut käytyään kauppiaana Mikkelissä sukupolvenvaihdoksen kautta.

Vuosien kuluessa perhe muutti useampaan otteeseen uudelle paikkakunnalle, kun Hämäläinen sai vastuulleen aina isomman kaupan. Viimeisenä etappina oli kymmenen vuotta Kajaanin K-Citymarketin kauppiaana.

2000-luvun puolivälissä Hämäläinen koki, että kauppiasura on nyt nähty. Vuorossa oli tuumaustauko.

– Lähinnä tarkoituksena oli pitää taukoa 20 vuoden työuran jälkeen. Halusin katsoa muidenkin ovien taakse.

Idea omasta veneyrityksestä syntyi, kun Hämäläinen lähti harrastusmielessä Ingmanin käsi- ja taideteollisuusoppilaitokseen opiskelemaan puuveneartisaaniksi.

Toden teolla Celeri-veneen suunnittelu käynnistyi vuonna 2012. Hämäläinen pitää onnistumisena sitä, että tiimi malttoi käyttää suunnitteluun runsaasti aikaa.

– Venettä suunniteltiin piirrustuspöydällä ensimmäiset kaksi vuotta. Korjattavia asioita jäi huolellisen suunnittelutyön jälkeen todella vähän. Alan ammattilaisilta on tullut kommenttia, ettei yhtään venettä Suomessa ole suunniteltu yhtä pitkälle.

Toiveessa lisää lottomiljonäärejä

Hämäläinen pitää Celeri Boatsin suurimpana haasteena markkinoille tuloa ja tilauskirjan täyttämistä. Seuraava askel on rakentaa yrityksen markkinointi ja myynti toimivaksi.

Tilannetta ei tee helpoksi tämänhetkinen markkinatilanne Suomessa. Hämäläisen mukaan kysynnän luominen veneelle, jonka lähtöhinta on noin 150 000 euroa, on vaikeaa.

Kuopiossa valmistettavan veneen markkinat ovatkin todennäköisesti maailmalla. Kiinnostusta on ollut ennen kaikkea lähialueilla, kuten Ruotsissa ja Venäjällä.

Celeri Boatsin tavoitteena on myydä seitsemästä kymmeneen kappaletta ensimmäistä venemalliaan vuodessa. Piirrustuspöydällä on jo suunnitelmia uusista erikokoisista malleista.

– Suurin ongelma myynnissä on Veikkaus. Se jakaa kitsaasti päävoittoja. Meillä on jonoksi asti ihmisiä, jotka sanovat ostavansa veneen, kun voittavat lotossa, Hämäläinen naurahtaa.