Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Yrittäjyys

Uskomaton tarina tuonut miljoonia katsojia: Yrittäjä keksi kirveen uudelleen

Uskomaton tarina tuonut miljoonia katsojia: Yrittäjä keksi kirveen uudelleen

Heikki Kärnä selätti valmistuksen ja verkkokaupan ongelmat. Nyt hän jätti uudenlaisen retkikirveen patenttihakemuksen.

|

Keväällä 2014 vipukirveen keksijän Heikki Kärnän yrittäjän uralla alkoi odottamaton vastoinkäymisten sarja.
Tilausten määrä kasvoi, mutta valmistus takkusi. Viimein tavara loppui kokonaan.

Maksuliikennepalvelu PayPalin kanssa syntyi ongelmia, ja verkkokaupan uudistaminen uusien yhteistyökumppaneiden kanssa epäonnistui.

”Ylimääräistä stressiä oli hirveä määrä”, Kärnä kertoo.

Jälkiviisaasti voisi todeta, että Kärnä törmäsi ongelmiin, jotka ovat monelle kasvuyritykselle yhteisiä. Valmistus, jakelu ja tuotekehitys vaativat uudenlaista otetta, kun toiminnan mittasuhteet kasvavat.

Kickstarterista 223 000 dollaria

Kärnä alkoi ratkoa ongelmia yksi kerrallaan.

Tilausten suma purettiin uudesta materiaalista valmistetun terän avulla. Verkkokauppa saatiin kuntoon uusien kumppaneiden kanssa.

Omien kokemustensa perusteella Kärnä kannustaa kaikkia verkkokaupan perustajia luottamaan ennen kaikkea itseensä.

”Pidä sivut juuri sellaisina kuin itse haluat”, Kärnä neuvoo.

Tuotekehitykseen Kärnän vipukirves sai aivan uutta vauhtia onnistuneen Kickstarter-projektin avulla.

”Tavoitteena oli koota 150 000 dollaria, saimme 223 000. Tällä rahalla kirveeseen saatiin kehitettyä uusi komposiittivarsi.”

Seuraava tuotekehityshanke oli täysin uudenlainen retkikirves, jonka patenttihakemuksen Kärnä jätti äskettäin.

”Uusi kirves päihittää kaikki kilpailevat tuotteet mennen tullen”, Kärnä sanoo luottavaisena.

Some vauhditti kasvua

Kärnä on yrittäjänä sataprosenttisen itseoppinut. Hän aloitti yrittäjänä jäätyään eläkkeelle.

”Onhan tämä ollut mielenkiintoinen keissi. Aloin opetella 65-vuotiaana liikemaailman salaisuuksia.”

Eläkemies Kärnä hyödynsi markkinoinnissa surutta sosiaalista mediaa. Vipukirveen matka maailmalle alkoi keskustelupalstoilta. Videot levisivät YouTubessa ja tekivät Vipukirveestä ja sen keksijästä tunnettuja. Videoita on jo katsottu miljoonia kertoja.

Alasampujiakin riitti, mutta lopulta sosiaalisessa mediassa hankittu maine petasi Kickstarter-projektin onnistumisen.

Kärnä myy suuren osan tuotteistaan oman verkkokaupan kautta. Lisäksi ulkomailla on useita jälleenmyyjiä. Menekki näkyy myös yhtiön liikevaihtoluvuissa. Kaksi vuotta sitten Vipukirves Heikki Oy:n liikevaihto nousi lähelle miljoonaa. Viime vuonna liikevaihtoa kertyi puoli miljoonaa euroa.

”Ulkomailla kauppa käy hyvin, ja tuotetta arvostetaan. Suomalaiset jälleenmyyjät eivät ole tajunneet vipukirveen mahdollisuuksia. Meillä on yksi suuri valmistaja, jolla on suuri sananvalta ketjuissa. Ketjujen on vaikea lähteä ottamaan tavaraa sivusta sisään.”

Suurimpia hankaluuksia matkan varrella on tuottanut oikeiden yhteistyökumppanien löytäminen.

”Sen tässä on oppinut, että tuli kaveri mistä hyvänsä, taustat pitää tarkistaa. Luottotiedot kannattaa ilman muuta katsoa.”

Yrityksensä tähänastiseen matkaan Kärnä on tyytyväinen.

”Olen saanut kyvyn keksiä. En voi, enkä halua pitää tietojani omanani.”

”Työstä on jäänyt hyvä mieli. Kaikki ihmiset pääsevät pilkkomaan puita turvallisesti.”