Riskienhallinta

Syöpä pakotti yrittäjän vuodeksi sairauslomalle

Syöpä pakotti yrittäjän vuodeksi sairauslomalle

Vakava sairastuminen oli viedä jyväskyläläisen Katriina Pilppulan työkyvyn lopullisesti.

|

Työkyvyn menettäminen on kova paikka kenelle tahansa. Hotelli- ja ravintolayrittäjä Katriina Pilppulan elämä mullistui maaliskuussa 2014, kun hänellä todettiin luuydinsyöpä. Kasvain aiheutti selkäydinvamman, jonka vuoksi hän halvaantui rintakehästä alaspäin useaksi kuukaudeksi.
– Kaaduin konkreettisesti suorilta jaloilta. Se oli iso sokki henkilökohtaisesti ja yritykselle. Oli huoli etenkin henkilökunnasta, miten he kokevat tilanteen. Oli mietittävä, miten tilanteen saa hallintaan niin, että asiat hoituvat, Pilppula kertoo.

Pilppula johti jyväskyläläistä boutique-hotelli Yöpuuta ja sen yhteydessä toimivaa fine dining -ravintola Pöllöwaaria. Hänen aviomiehensä Ari Pärnänen oli ollut jo pari vuotta mukana yritystoiminnassa, joten hän otti toimitusjohtajan tehtävät vastuulleen.

– Aika vähän oli asioita, jotka olivat pelkästään minun käsissäni. Mies pystyi ottamaan tehtäväni helposti. On tärkeää miettiä, että mitä vaan voi tapahtua – ettei olisi sellaisia asioita, joista kukaan muu ei tiedä.

– Sairastumiseni aikana yritystä hoidettiin varmaan paremmin kuin milloinkaan. Tilanne tuntui varmasti jokaisesta ikävältä ja tuli halu hoitaa tehtävät vielä tavallista paremmin, Pilppula jatkaa.

Hän kuntoutui niin, että saattoi palata takaisin työelämään vuoden sairausloman jälkeen. Kuntoutus jatkuu vielä tänäkin päivänä.

Pilppulan neuvo muille yrittäjille on: pidä vakuutuksesi kunnossa ja maksa itsellesi täyttä eläkettä.

– Oli täysin mahdollista, etten olisi enää tullut työkykyiseksi. Eläkevakuutuksesta huolehtiminen on mielestäni todella tärkeää.

Vakavasta sairastumisestaan on kertonut Y-Studiolle myös koruyrittäjä Sanna Leinonen.

Klassinen virhe

Suurimmat oppirahat Pilppula maksoi yrittäjyyden alkuaikoina, kun hän vuonna 2000 perusti kahvilan Jyväskylän Vaajakoskelle.

– Tein klassisen yrittäjän virheen eli lähdin toimialalle, josta en tiennyt mitään. Liiketaloudellisesti kahvilalla ei mennyt kovin hyvin. Se oli minun korkeakouluni. En suosittele lähtemään alalle, jota ei tunne.

Vuonna 2006 oli muutoksen aika. Pilppula osti miehensä kanssa Jyväskylän keskustasta hotelli Yöpuun ja ravintola Pöllöwaarin. Pilppula kaipasi uudenlaista tekemistä ja oli etsinyt uutta liikepaikkaa jo pitkään. Kahvila sai jäädä.

Edessä oli jälleen jotain aivan uutta, sillä pariskunnalla ei ollut kokemusta hotellitoiminnasta. Ammattimaisesta henkilökunnasta oli Pilppulan mukaan iso apu.

– Halusin nimenomaan, että on enemmän henkilökuntaa tekemässä osaamiaan asioita. Kahvilassa piti tehdä itse kaikkea mahdollista, mitä ei edes niin hyvin osannut. Ja siellä oli eri tavalla jaksettava yksin.

Vuonna 1988 aloittanut hotelli Yöpuu oli ostohetkellä pitkälti sellainen kuin Pilppula halusi. Edellinen omistaja oli tehnyt siitä boutique-hotellin, jonka kaikki 26 huonetta oli sisustettu yksilöllisesti.

Uusien omistajien tehtäväksi jäi hioa ravintolan liikeideaa ja vahvistaa entisestään hotellin konseptia. He korostivat suomalaisuutta ja toivat hotelliin muun muassa Marimekko- ja Alvar Aalto -huoneet.

Kasvun paikka

Toiminnan laajentaminen tuli mahdolliseksi viime vuonna, kun Sokos Hotel Jyväshovin tilat vapautuivat Jyväskylässä. Tilalle avautui täysin remontoituna hotelli Verso ja Verso Baari. 128 uutta huonetta moninkertaistivat yrityksen majoituskapasiteetin.

– Olemme nyt kahdessa eri talossa ja henkilökuntaa on kaksinkertainen määrä, 45 henkilöä. On pitänyt kehittyä johtajana ja miten kukakin jakaa aikaansa.

Hotellitoiminta on Suomessa hyvin ketjuuntunutta. Pilppula pitää perheomisteisen, ketjuun kuulumattoman hotellin etuna joustavuutta.

– Pystymme tekemään kaikki päätökset itse eikä tarvitse odottaa ketjun isoja linjauksia. Se on hyvä sekä asiakkaan että meidän työmme kannalta.

Toisaalta yksityisen hotellin on Pilppulan mukaan vaikeampi tavoittaa asiakkaita. Tukena ei ole laajaa myyntiorganisaatiota.

– Joudumme miettimään tarkemmin, ketkä ovat meidän kohdeyrityksiä liikematkailussa. Ketjuun verrattuna meillä myös on tarjota majoitusta vain Jyväskylässä.

Viiden miljoonan liikevaihtoa tänä vuonna tavoittelevan Yöpuu Yhtiön hotellit ja ravintolat pyrkivät erottautumaan yksilöllisyydellä, laadulla ja hyvällä palvelulla. Pilppulan puheessa toistuu asiantunteva henkilökunta.

– Eniten palautetta meille tulee tunnelmasta, joka viehättää asiakkaita.