Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Johtaminen

Yritystä yhdistää yhteinen päämäärä: 100 uutta työpaikkaa

Yritystä yhdistää yhteinen päämäärä: 100 uutta työpaikkaa

Elcoline on jakanut valtaa sekä vastuuta ja saanut henkilöstön sitoutumaan yhteisiin tavoitteisiin.

|

Varkautelainen teollisuuden urakointi- ja kunnossapitoyritys Elcoline nousi komeasti otsikoihin elokuun aikana.
Ensin Elcoline osti General Electricin GE Power Service -yksikön koko Raahen liiketoiminnan. Sen jälkeen SAP kelpuutti Elcolinen ensimmäisenä suomalaisena yrityksenä mainosvideoonsa. Loppuhuipennukseksi yhtiö solmi historiansa suurimman sopimuksen leppävirtalaisen Parmaco Oy:n kanssa.

”Kaikkia näitä onnistumisia on työstetty paljon pidempään kuin pelkästään tänä vuonna”, myhäilee Jere Räisänen.

Hän on toinen Elcolinen perustajista ja nykyisin hallituksen puheenjohtajana.

Elcolinen kasvuvauhti on ollut huippunopeaa. Elcoline Groupin konsernin kasvu on kiihtynyt 2010-luvulla. Vuonna 2013 liikevaihtoa kertyi 2,4 miljoonaa euroa ja vuotta myöhemmin noin 4,1 miljoonaa euroa. Viime vuonna Group teki liikevaihtoa jo 6,7 miljoonaa euroa eli kasvua edellisvuoteen oli 63 prosenttia.

Ensi vuonna Räisänen odottaa jo 13 miljoonan euron liikevaihtoa, sillä tilauskanta on tällä hetkellä 17 miljoonaa. Siitä huolimatta yrittäjä toppuuttelee puheita menestystarinasta.

”Menestystä voi mitata monella tavalla. Esimerkiksi tuloslaskelman viimeisen rivin perusteella olemme aika lailla alan keskiarvon kulkija. Toisaalta työpaikkoja olemme saaneet syntymään, ja se on taas meidän mittaristossamme se tärkeä luku.”

Tämän vuoden aluevaltausten ansiosta Elcoline lähestyy jo hyvää vauhtia tavoitettaan, sadan uuden työpaikan luomista Suomeen vuoteen 2020 mennessä.

Raskaaseen teollisuuteen

Vuonna 2002 perustettu Elcoline aloitti kahden miehen yrityksenä, joka teki pääasiassa sähkö- ja LVI-asennuksia omakotitaloihin.

”Pelikenttämme on vaihtunut omakotitaloista ja pienteollisuudesta raskaaseen teollisuuteen. Kasvu on vaatinut melkein 15 vuotta kovaa työtä ja pitkää päivää”, Räisänen sanoo ja muistuttaa, että yrittäjät eivät ole luoneet kasvua yksin.

”Jos saa mahdollisimman suuren ryhmän sitoutumaan aidosti yhteiseen tavoitteeseen, tulokset ovat moninkertaiset verrattuna siihen mitä yksi tai kaksi tulisieluista yrittäjää voivat saada aikaan. Meidän kasvumme ovat mahdollistaneet asiakkaat, jotka luottavat meihin ja sitoutunut henkilöstömme, joka on tuottanut asiakkaillemme heidän tarvitsemiaan ratkaisuja ja palvelua.”

”Partneri hoitaa homman”

Räisänen kiittelee erityisesti tapaa, jolla Elcolinen työntekijöiden suhtautuvat työhönsä.

”Yrityksissämme vallitsee hyvin laajasti yrittäjäasenne – tai kuten meillä sanotaan: partneri hoitaa homman”.

Sanonnalla on katetta, sillä Elcoline on nykyisin raskaan teollisuuden kumppani monissa urakoinnin ja kunnossapidon palveluissa. Sähkö- ja LVI-töiden lisäksi Elcoline tekee muun muassa automaatio- ja instrumenttiasennuksia, mekaanisia töitä ja hitsausta.

”Aiemmin teimme paljon yksittäisiä urakoita. Nyt olemme strategiamme linjausten mukaan  vahvemmin mukana palvelusopimuksissa. Iso osa sopimuksistamme sisältää erikoisosaamista vaativia töitä, joiden tekijöitä on Suomessa vain kourallinen.”

Räisäsen mukaan Elcoline on kasvattanut markkinaosuuttaan erikoisosaamisen lisäksi hyvin asiakaslähtöisellä toiminnalla.

”Usein meidän vahvuutemme on ollut asiakkaiden tarpeiden pohjalta luotu toimintakonsepti. Tarve kartoitetaan ensin huolella yhdessä asiakkaan kanssa. Sen jälkeen luomme ongelman ratkaisevan, kustannustehokkaan palveluratkaisun.”

Ihmisen pitää olla kunnossa

Kun Elcoline aloitti, Räisänen oli 19-vuotias ja hänen kumppaninsa Jouko Juvonen 21 vuotta vanha.

”Why-analyysi, arvot, visio, strategia ja liiketoimintasuunnitelmat eivät olleet silloin kovin pitkälle mietittyjä”, Räisänen naurahtaa.

”Toisaalta meidän kaupantekokonseptimme oli täysin poikkeuksellinen ja jälkeenpäin ajateltuna jopa yllättävän oivaltava. Lähestyimme talokauppiaita valmiilla myyntikansiolla, joihin oli piirretty valmiit sähkö- ja LVI-esimerkkisuunnitelmat ja laskettu referenssitarjous. Käytännössä talokauppiaat tekivät meidän palvelujemme esimyynnin. He saivat helpommin talon kaupaksi, kun kaikki oli mietitty valmiiksi. Me taas saimme vahvan suosittelijan ja tulikuuman liidin. Näille kauppiaille kuuluukin iso kiitos liiketoimintamme rivakasta lentoonlähdöstä.”

Yrityksen kasvu on vaatinut muutosta myös Räisäseltä itseltään.

”Tärkeitä asioita ovat olleet vastuun ja vallan jako, mikromanageerauksen vähentäminen ja ylipäätään johtamiseen liittyvien asioiden esille nosto työporukassa. Itselleni silmiä avaavaa oli Executive MBA-koulutus Jyväskylän yliopistossa ja samaan aikaan tapahtunut toimitusjohtaja Veli-Matti Ampialan rekrytointi isosta talosta.”

Matkan varrella Räisänen on oppinut huolehtimaan paitsi firmastaan, myös itsestään.

”Itsestään huolehtiminen jäi jossain vaiheessa vähemmälle. Menin jo vähän siellä loppuun palamisen rajamailla. Kantapään kautta piti oppia myös itsensä johtamista ja ymmärrystä ihmisen kokonaisuudesta. Kaikkien elementtien pitää olla kunnossa, jotta kokonaisuus voi toimia.”