Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Johtaminen

Yrittäjien kasvutemppu: Harrastuksesta syntyi 40 hengen yritys
Emmi Kärnä ja Jussi Venäläinen keksivät yritysidean Tallinnan-matkalla. Pariskunnan mukaan yhteistä aikaa ei juuri enää löytyisi, elleivät he työskentelisi samassa yrityksessä.

Yrittäjien kasvutemppu: Harrastuksesta syntyi 40 hengen yritys

Pakohuoneyritys Mysteeri on laajentunut kolmessa vuodessa kuudelle paikkakunnalle. Riskit eivät ole pelottaneet yrittäjiä.

|

Kun hävittävää ei juuri ole, on riskejä helppo ottaa. Näin ajattelivat Emmi Kärnä ja Jussi Venäläinen, kun he perustivat vuonna 2015 pakohuonepelin Jyväskylään.
– Minulla ei ollut muita töitä ja Jussilla oli toinen yritys. Perustimme yrityksen muutaman tuhannen euron omalla panostuksella. Markkinatilanteessa ei ollut paljoa analysoitavaa, sillä meillä ei tuolloin ollut samalla paikkakunnalla toimivia kilpailijoita, Kärnä kertoo.

Pakohuonepeli oli Kärnälle aluksi enemmänkin harrastus. Pariskunta uskoi kuitenkin sen kasvupotentiaaliin. Niinpä sivutoimisena alkanut yritystoiminta on kasvanut vauhdilla kolmen ensimmäisen vuoden aikana.

Yrittäjät avasivat toisen toimipisteen Kuopioon jo parin kuukauden kuluttua Jyväskylän pakohuonepelin aukeamisesta. Kolmas toimipiste avautui Tampereelle seuraavan vuoden alussa.

Nyt Mysteerillä on lähes 20 pakohuonepeliä ja 40 työntekijää kuudessa kaupungissa. Viimeisin laajennus tapahtui yrityskaupalla viime vuonna.

– Meillä ei ollut suunnitelmana laajentaa näin paljon, mutta palaset ovat loksahdelleet paikoilleen juuri sopivassa järjestyksessä, Kärnä sanoo.

Huomio jaksamiseen

Yrityksen liikevaihto pyöri viime vuonna 750 000 eurossa ja nousee Venäläisen arvion mukaan 1,3 miljoonaan euroon tänä vuonna. Kovasta kasvusta huolimatta yrittäminen ei ole tarjonnut vielä pikavoittoja.

– Kasvu on toistaiseksi syönyt tuloksen, Venäläinen kertoo.

Vaikka laajentumiseen liittyy aina taloudellisia riskejä, yrityksen kiinteät kulut ovat olleet Kärnän mukaan koko ajan pienet. Hän korostaa, että suurimmat riskit liittyvät ajan riittämiseen ja omaan jaksamiseen. Niissä on ollut paljon opeteltavaa.

– Työn tekemistä on ollut pakko järkevöittää. Tampereen toimipisteen avaamisen jälkeen päätimme, ettemme enää tee ylipitkiä päiviä. Mitä isompi yritys, sitä tärkeämpää on pitää yrittäjän oma pää kunnossa.

Kasvu opettaa

Kasvu on pakottanut yrittäjät opettelemaan asioiden systematisointia, suoraviivaisuutta ja delegointia.

– Huomasimme jo hyvin pian yrityksen perustamisen jälkeen, että tarvitsemme mukaan sitoutuneita työntekijöitä, Venäläinen sanoo.

Valtaosa yrityksen työntekijöistä on pelinvetäjiä. Uusia työntekijöitä palkatessa yrittäjät katsovat CV:stä lähinnä asiakaspalvelukokemusta. Kärnä huomauttaa, että sitäkin tärkeämpää on löytää hyviä tyyppejä, sillä onnistuneet rekrytoinnit vaikuttavat työpaikan tunnelmaan.

– Kun palkkaamme vain kivoja tyyppejä, työpaikallakin on kivaa. Toki henkilön täytyy osata olla myös neuvokas, kylmähermoinen ja nopea toimimaan. Tällä alalla vaaditaan pelisilmää ja empatiakykyä.

Yrittäjäpariskunnan mukaan rekrytoinnit ovat pakottaneet heidät kehittämään ihmistuntemustaan.

– Nykyisin pyrimme ensin miettimään, millaista taitoa meiltä löytyy talosta. Rekrytoimme vasta, jos meiltä ei löydy tarvittavaa osaamista. Uskon, että tällainen toimintatapa motivoi myös henkilökuntaa, Kärnä sanoo.

Yrityksen rakennettakin on pitänyt muuttaa kasvun vuoksi.

– Saimme pakopelien liiketoiminnalle operatiivisen johtajan, joten Jussi voi keskittyä jatkossa enemmän strategiseen puoleen ja uuden kehittämiseen. Kehitystyön tekeminen on tärkeää, jos haluamme kasvattaa yritystä jatkossa. Itse keskityn enemmän käytännön työn pyörittämiseen.

Kaikki irti kilpailusta

Pakohuonepelit ovat nousseet Suomessa suuren yleisön suosioon vasta parin viime vuoden aikana. Alalla toimii tällä hetkellä viitisenkymmentä yritystä ja erilaisia pelejä on noin 200.

Kasvavalla alalla kilpailukin kasvaa. Venäläisen ja Kärnän mielestä tarjonnan lisääntyminen on hyvä asia.

– Mitä enemmän on tarjontaa, sitä enemmän pakohuonetrendi kasvaa. Samalla kuluttajapohja muuttuu ja kasvaa. Alussa meidän asiakkaamme olivat lähes yksinomaan nuoria aikuisia, nyt heitä on kaikista ikäryhmistä, Venäläinen sanoo.

Kilpailun lisääntyessä Mysteerin yrittäjillä on jo suunnitelma, miten kasvuyritys pärjää ja kasvaa jatkossa. Mahdollisiin riskeihin yrittäjät suhtautuvat yhtä rennosti kuin aiemminkin.

– Erikoistuminen on se juttu, jolla tällä alalla pärjää. Esimerkiksi Helsingistä löytää jo lapsille suunnattuja pakopelejä ja toisaalta kauhua. Meidän erikoisalaamme ovat tarinat. Hyville tarinoille riittää kysyntää, Kärnä lisää.