Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Johtaminen

Suomen tunnetuin seminaari loikkaa ulkomaille

Suomen tunnetuin seminaari loikkaa ulkomaille

Nordic Business Forum hakee kasvua Ruotsin lisäksi Live Stream -palvelulla.

|

Nimekkäitä kansainvälisiä puhujia, henkilökohtainen asiakaskokemus, yllätyksellisyys ja hyvät verkostoitumismahdollisuudet. Näin kiteyttää Nordic Business Forumin (NBF) toinen perustaja Jyri Lindén bisnestapahtuman konseptin ytimen.
NBF kerää yli 6 000 yrittäjää ja yritysjohtajaa Helsinkiin 6.-7. lokakuuta vuosittaiseen seminaariin.

Seuraavaksi konsepti viedään Ruotsiin, jossa järjestetään ensimmäinen Nordic Business Forum Sweden tammikuussa.

– Tukholma on Pohjoismaiden ykkösbisnespaikka, joten siellä on hyvä olla läsnä. Se ei missään nimessä ole helppo markkina, mutta tarjoaa mahdollisuuksia, Lindén sanoo.

Ruotsin tapahtuma on tärkeä askel Lindénille ja Nordic Business Forum Oy:n toiselle perustajalle Hans-Peter Siefenille. Se on yrityksen ensimmäinen seminaari ja verkostoitumistapahtuma ulkomailla yli kolmeen vuoteen. Edellinen ja samalla ensimmäinen oli Virossa Tallinnassa syksyllä 2013.

Tukholman yksipäiväisen seminaarin teema on johtamisen tulevaisuus. Järjestäjät odottavat paikalle noin 1 200 osallistujaa. Tavoitteet ovat kovat: olla parin vuoden sisällä Ruotsin paras bisnesseminaari.

– Siellä järjestetään ennestään hyviä seminaareja, mutta uskon, että meillä on täydet mahdollisuudet pärjätä, Lindén sanoo.

Vielä puolitoista vuotta sitten tapahtuma oli hakemassa kasvua idästä. Aina kaikki ei kuitenkaan mene suunnitelmien mukaan.

– Alkuperäinen ajatus oli rakentaa tapahtuma Pietariin. Suunnitelmat olivat jo pitkällä, mutta esteeksi tulivat ”Venäjä-kuprut”, joiden vuoksi vetäydyimme. Sen vuoksi meillä on kestänyt Viron jälkeen niin kauan järjestää uusi tapahtuma ulkomailla.

Kupruilla Lindén viittaa Venäjä-pakotteiden kaltaisiin asioihin.

Kasvua live-lähetyksillä

Nordic Business Forum tähtää yhdeksi maailman merkittävimmäksi bisnesseminaariksi vuoteen 2021 mennessä. Siksi fokus on kansainvälistymisessä.

– NBF kasvaa isoilla loikilla. Haluamme Helsingin tapahtumaan vielä enemmän osallistujia ulkomailta ja samaan aikaan saada Tukholman tapahtuman vetämään.

NBF:n tarina käynnistyi vuonna 2009 Jyväskylässä ensimmäisestä valmennuksesta, joka maksoi kymmenen euroa ja veti paikalle 80 henkeä.

Nyt kaksipäiväiseen Helsingin seminaariin saapuu osallistujia yli 30 maasta. Yleisömäärän yli kaksinkertaistaa se, että tapahtumaa voi seurata myös verkossa välitettävänä live-lähetyksenä.

Myynnissä on kaksi erilaista lisenssiä: yksittäisille käyttäjille tai yhteisöille ja yrityksille, jotka voivat kutsua esimerkiksi asiakkaansa tai yhteistyökumppaninsa seuraamaan seminaaria.

– Live Stream -palvelu on kasvanut hienosti yllättävän pienellä työmäärällä. Helsingin tapahtumalla on tänä vuonna yli 10 000 katsojaa, Lindén kertoo.

NBF vie tapahtumansa ensimmäistä kertaa virtuaalitodellisuuteen, jossa osallistujat voivat kokea seminaarin aivan kuin olisivat itse paikan päällä.

Asiakaskokemus ytimessä

NBF on tunnettu tunnetuista kansainvälisistä puhujistaan. Lavalla on nähty esimerkiksi USA:n keskuspankin entinen pääjohtaja Ben S. Bernanke ja brittimiljardööri sir Richard Branson.

– Haluamme tarjota sen tason puhujia, ettei heitä normaalisti näe näillä leveyspiireillä.

Tämän vuoden seminaarin teemoina ovat markkinointi, kulttuuri ja digitalisaatio. Puhujiksi saapuvat muun muassa yhteisöpalvelu Twitterin entinen toimitusjohtaja Dick Costolo ja skeittauksen 12-kertainen maailmanmestari Tony Hawk.

– Näissä asioissa on tapahtunut iso murros viime vuosina. Niistä puhutaan paljon, mutta ihmiset ehkä kaipaavat niihin kirkastusta. Tavoitteena on antaa seminaarissa ihmisille uusia ajatuksia ja työkaluja.

Mikään yksityiskohta ei ole järjestäjille liian pieni, kun he valmistautuvat järjestämään onnistuneen tapahtuman. Pohdittavana on kaikkea mahdollista nimikylttien muodosta ja vessakoreista tapahtuman logistiikkaan.

Lindén pitää tärkeänä pyrkimystä aitoihin kohtaamisiin osallistujien kanssa. Helsingissä apuna on 250 vapaaehtoista Haaga-Helia ammattikorkeakoulun opiskelijaa. Lindénin mielestä oleellista on asiakaspalvelijoiden pelisilmä.

– On ollut tilanteita, joissa jopa asiakkaiden lapsia on viety päiväkotiin. Kun korko on mennyt poikki, asiakkaalle on annettu jalkaan flip-flopit ja kenkä on käyty korjauttamassa suutarilla. Tai löysällä ollut takin nappi on kiristetty, Lindén luettelee esimerkkejä.

– Asiakaspalvelijat voi valmistella oikeaan mielentilaan, mutta loppu, se mitä todella tapahtuu, on heidän vastuullaan.