Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Johtaminen

Suomalainen pizza valmiina maailmanvalloitukseen

Suomalainen pizza valmiina maailmanvalloitukseen

Kesäravintolasta ketjuksi kasvanut Classic Pizza tähtää Ruotsiin. Yrittäjäpariskunta ryhtyi ravintoloitsijoiksi ilman aiempaa alan kokemusta.

|

Kotimainen ravintolaketju Classic Pizza Restaurant on ottamassa ison askeleen. Tähtäimessä on laajentuminen Ruotsin kautta muihin Pohjoismaihin ja muualle Eurooppaan.
Yrittäjä Merja Rahkola-Toivanen arvioi ensimmäisen ravintolan avautuvan Tukholman alueelle vuoden sisällä.

– Meillä on sinne paljon koukkuja vesillä, mutta eteneminen tahtoo olla hidasta. Olemme niin tarkkoja liikepaikkojen kanssa. Esimerkiksi Helsingin keskustassa etsimme sopivaa paikkaa 4-5 vuotta, hän kertoo.

Ensimmäinen Classic Pizza avautui Hangon Itäsataman rantamakasiiniin kesäravintolana. Classic Pizzan laajentuminen ketjuksi alkoi kuuden kesän harjoittelun jälkeen 2000-luvun alussa Iso Omenan kauppakeskuksesta Espoosta. Ketjun ravintolat ovat kauppakeskuksissa ja kylpylähotellien yhteydessä.

Rahkola-Toivanen painottaa oikean liikepaikan merkitystä.

– Olemme käyneet kokeilemassa myös virhesijainteja. Asiakasvirtaa on oltava jo valmiiksi riittävästi.

Kolme ketjun ravintolaa toimii franchising-periaatteella, mutta yhtiö ottaa kumppaneiksi vain suuria yrityksiä. Tällä pyritään takaamaan brändin mukainen laatutaso jokaisessa ravintolassa.

Rahkola-Toivanen ja hänen puolisonsa Juha Toivanen ryhtyivät ravintolayrittäjiksi ilman aiempaa alan kokemusta. Toivasella oli mainostoimisto- ja Rahkola-Toivasella kaupallinen tausta.

– Uskon, että olemme olleet sen vuoksi pelottomampia ja avarakatseisempia kuin muut. Se on antanut mahdollisuuksia olla luovempi, Rahkola-Toivanen pohtii.

Hän kertoo vaativansa puolisonsa kanssa paljon itseltään ja muilta. Liiketoimintaa ohjaa laatu.

– Tämä ei ole helppo työpaikka. Olemme varmasti myös vaativia yhteistyökumppaneillemme, sillä olemme hyvin tarkkoja laadun suhteen.

Panostus laatuun

Olemme olleet hirveän onnekkaita. Näin Rahkola-Toivanen kiteyttää Classic Pizzan 20-vuotisen taipaleen. Classic Pizzasta on kasvanut kahdentoista ravintolan ketju.

– Meillä on mahtava henkilökunta, joka on opettanut meitä ensimmäisestä päivästä lähtien. He ovat motivoituneita, ja meillä on pidemmät työsuhteet kuin alalla keskimäärin, Rahkola-Toivanen sanoo.

– Kahdessakymmenessä vuodessa on oppinut, mikä toimii ja mikä ei. Pystymme tekemään nopeita päätöksiä ja tulorahoitusta ja osaamista on enemmän.

Perheyrityksellä on ulkomaille laajentumisen lisäksi kasvuvauhti päällä kotimaassa. Kun uusin Classic Pizza avautuu marraskuussa Leville, on yritys avannut vuoden aikana kuusi uutta ravintolaa. Kaksi niistä on uudemmalla Hangon Makaronitehdas -konseptilla.

– Olemme olleet aina innovatiivisia ja ajan hermolla, Rahkola-Toivanen pohtii menestyksen syitä.

Classic Pizzan liikeidea on tehdä pizzasta arjen luksusta korkealaatuisilla raaka-aineilla ja hyvällä palvelulla.

– Haluamme tarjota saman kokemuksen kuin fine dine -ravintolassa: ihanan miljöön, parhaan mahdollisen laadun ja huomaavaisen palvelun, kuitenkin rennolla otteella.

Ravintoloissa myydään ainoastaan pizzoja. Ne tehdään tarkasti mietityillä resepteillä astetta erikoisemmista raaka-aineista. Ruokalistalta löytyy esimerkiksi siitakesieniä, jokiravunpyrstöjä, punajuurta ja lakkahilloa.

Valikoimassa on myös huippukokkien kuten Tomi Björkin, Jyrki Sukulan ja Jouni Törmäsen suunnittelemat pizzat.

Arjen luksus myy

Seitsemän vuotta sitten aika oli kypsä uudelle ravintolalle Hangon Makaronitehtaalle. Konseptin ydin on tarjota paikan päällä valmistettua tuorepastaa. Classic Pizzan tapaan keskeistä on laatu niin ruuan kuin palvelun suhteen.

Kesäravintolana Hangossa aloittanut Makaronitehdas on laajentanut toimintaansa tänä vuonna. Kaksi ensimmäistä ympärivuotisesti auki olevaa ravintolaa toimii kauppakeskuksissa pääkaupunkiseudulla.

Pitkälle hiottu konsepti arjen luksuksesta on toiminut alan vaikeinakin vuosina.

– Vaikka Suomen taloustilanne on laahannut, meidän jokainen piste on kasvanut koko ajan. Emme ole kärsineet taantumasta, Rahkola-Toivanen kertoo.

Kuluvana vuonna myynti kasvaa hänen mukaansa reilusti yli 50 prosenttia.

Yhtiöllä on ympärivuotisesti noin 150 työntekijää. Lisäksi ravintoloissa on vuoden aikana kymmeniä sesonkityöntekijöitä.

Rahkola-Toivanen kertoo Juhan päättäneen jo heti alkuun, että yritys kasvaa vain tulorahoituksella. Tästä on pidetty kiinni.

– Etenemme terveellä pohjalla. Kaikki saamamme pääoma investoidaan uuteen ja samalla luomme lisää työpaikkoja.