Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Johtaminen

17 päiväkotia 7 vuodessa – hyvä maine kiirii ja tuo asiakkaita

17 päiväkotia 7 vuodessa – hyvä maine kiirii ja tuo asiakkaita

Yksityinen päiväkotiketju Ankkalampi on pystynyt avaamaan uusia toimipisteitä nopeasti, kun asiakkaita on ollut valmiina odottamassa.

|

Hiekkalaatikolla se syntyi – idea unelmien päiväkodista. Hankenilla palvelumarkkinointia opiskellut Heidi Ruhala oli ollut kotona kahden pojan kanssa, ja töihin paluu lähestyi. Hiekkalaatikolla Ruhala jakoi muiden vanhempien kanssa huolen siitä, mistä löytyisi hyvä päiväkoti.
Samaan aikaan äitiyslomalla ollut opiskelukaveri ehdotti, että Ruhala ja hän perustaisivat yhdessä päiväkodin.

– Kyselimme muilta vanhemmilta, mitkä olivat päiväkodissa tärkeitä tekijöitä. Kyselyn tuloksista ja omasta vanhemmuuden tunteesta muodostui käsite unelmien päiväkodista, Ruhala muistelee.

Ruhala ja silloinen yhtiökumppani Ira Häggström löysivät sopivat tilat ja perustivat ensimmäisen Ankkalampi – Ankdammen -päiväkodin Helsingin Lauttasaareen vuonna 2010. Häggström on sittemmin luopunut yrittäjyydestä ja työskentelee nyt yrityksen asiakkuusvastaavana.

– Tiesimme, että Lauttasaaressa on hoitopaikkapula. Noin 90 lasta vietiin saaren ulkopuolelle hoitoon. Uskoimme, että avaamaamme 28-paikkaiseen kodinomaiseen ja kaksikieliseen päiväkotiin löytyisi asiakkaat, Ruhala kertoo.

Asiakkaita valmiina

Uusi päiväkoti sai heti niin valtavan suosion, että kysyntä yllätti yrittäjät. Tehokkainta markkinointia oli puskaradio, tai tässä tapauksessa hiekkalaatikkoradio.

– Henkilökunnan erinomainen työ kantautui vanhempien korviin hiekkalaatikoilla, ja alkoi tulla kyselyitä muista kaupunginosista. Kahden vuoden sisällä avattiin neljä yksikköä.

Esimerkiksi Helsingin Munkkiniemeen avattiin päiväkoti, koska siellä oli seitsemän aktiivista perhettä, jotka ilmoittivat tulevansa asiakkaiksi.

Seitsemässä vuodessa Ankkalampi on kasvanut yli 90 henkilöä työllistäväksi 17 päiväkodin yritykseksi. Päivähoitoyksiköitä on kaikkiaan 20, ja uusin on avautumassa vuodenvaihteessa. Päiväkodeista yksi on Turussa, muut pääkaupunkiseudulla. Yhtiön kokonaisliikevaihto oli viime vuonna neljä miljoonaa euroa.

Ruhalan mukaan kasvun kannalta haastavinta on ollut löytää oikeanlaisia tiloja. Viranomaisvaatimukset ovat tiukat, ja päiväkodin avaamiseen liittyy paljon byrokratiaa. Joskus sopivien tilojen löytäminen on kestänyt vuosia.

Ankkalampi on konseptiltaan toiminnallinen, kaksikielinen päiväkoti. Kaksikielisyyden vuoksi sijainti on yksi kriittisimmistä asioista: päiväkotia ei yksinkertaisesti kannata sijoittaa alueelle, jossa ei ole ruotsinkielistä väestöä. Myös arjen logistiikka vaikuttaa.

– Seitsemän vuotta sitten sanoin, että päiväkodin pitää olla kodin vieressä. Tänä päivänä päiväkoti voi olla työpaikan tai isovanhempien vieressä. Jos se on työpaikan lähellä, lapsen päivähoitoaika lyhenee, Ruhala sanoo.

Henkilökunnan taidot hyödyksi

Jotta yritys voi kasvaa, täytyy Ruhalan mielestä ensin luoda tuote tai palvelu, joka lunastaa asiakaslupaukset. Sitä kautta syntyy kysyntä. Ankkalammen asiakaslupaus on tarjota kaupungin parasta varhaiskasvatusta ja päivähoitoa.

Ruhalan mukaan tärkein kasvun edellytys on ollut erinomainen henkilökunta, jonka avulla maine laadukkaana varhaiskasvatuspaikkana on luotu.

– Varhaiskasvatus tapahtuu pätevän ja motivoituneen henkilökunnan voimin. Jos emme tässä olisi onnistuneet, ei meillä menisi näin hyvin.

Miten yritys saa parhaat osaajat? Tarjoamalla merkityksellisen työpaikan, jonne työntekijä tulee joka aamu innostuneena ja motivoituneena, Ruhala vastaa.

– Käytännössä olemme päässeet siihen tarjoamalla pieniä ryhmiä sekä turvallisen ja terveen oppimisympäristön. Jokainen yksikkö voi tehdä suunnitelmia, joissa näkyy heidän erikoisosaamisensa.

– Jos joku vaikka soittaa pianoa, hankimme pianon. Haluamme korostaa henkilökohtaisia vahvuuksia ja taitoja, Ruhala kertoo.

Kasvu haastanut johtamista

Ankkalammen toiminta käynnistyi naisyrittäjälainan ja sen jälkeen henkilökohtaisen pääomalainan avulla. Muutaman vuoden sisällä naisyrittäjälaina oli maksettu, ja sittemmin kasvu on toteutettu kassavirtarahoituksella.

– Kaiken perusta on vahva talous: tulojen ja kulujen pitää olla tasapainossa. Sijoitetun pääoman tarvetta on madaltanut se, että asiakkaat ovat usein olleet valmiina, Ruhala kertoo.

Yrityksen nopea kasvu on haastanut myös johtamista. Kun yksiköitä oli vain neljä, Ruhalalla oli mahdollisuus olla enemmän läsnä. Nyt hän jakaa vastuuta.

– Tiimivastaavien rooli on suuremmassa merkityksessä. Näen itseni valmentajana, joka sparraa tätä ankkajoukkuetta. Jokainen pelaaja kentällä antaa oman panoksensa, ja sitä kautta syntyy lopputulos, Ruhala kuvailee.