Yrittäjän osaaminen

Yrittäjien esiintyminen vaatii kehittämistä: Liikaa yritys edellä

Yrittäjien esiintyminen vaatii kehittämistä: Liikaa yritys edellä

Katleena Kortesuo nostaa esiin kaksi yrittäjää, joiden esiintymisestä on hyvä ottaa mallia.

|

Yrittäjillä on vielä paljon kehitettävää omissa esiintymistaidoissa. Näin sanoo yrittäjä, kouluttaja ja tietokirjailija Katleena Kortesuo.
Kortesuon mukaan yrittäjät nostavat liikaa esiin yritystä, kun pitäisi nostaa omaa persoonaa. Ongelma koskee niin julkista puhetilaisuutta, pichaamista kuin asiakaskäyntejä.

– Ihmiset kiintyvät yksilöön. He katsovat, että voiko toiseen luottaa. Asiakaskin ostaa lopulta aina ihmiseltä, ei firmalta, Kortesuo kertoo.

Vinkki koskee erityisesti yritysten välistä kaupankäyntiä. Yrittäjien pitää myös miettiä yleisöä, kenelle he ovat puhumassa. Tärkein kysymys on, miten kuulijaa tai kuulijoita voi auttaa?

Luottamuksen rakentaminen ja taito kiteyttää sekä kirkastaa viesti korostuvat etenkin pichauksessa. Rahoittajat kiinnittävät huomiota tiimiin eli ihmisiin ja heidän potentiaaliinsa, ei alkuvaiheessa olevaan yritykseen.

– Hyvä pichaus on sellainen, jossa ensin kiteytetään asiakkaan ongelma esimerkin avulla ja lopuksi ratkaistaan se, Kortesuo sanoo.

Kouluttaja uskoo, että pelkkä substanssi riittää silloin, kun kilpailijoilla on tarjota selvästi huonompaa. Sellaisia toimialoja on harvassa.

Paljon harjoittelua

Hyvä puhe, asiakaskäynti, pichaus tai ylipäätään julkinen esiintyminen vaativat harjoittelua. Surullisimmat esimerkit ovat tilaisuuksista, joissa yleisön mielenkiinto sammutetaan kymmenillä powerpointeilla.

Kortesuon mukaan esiintyjät paikkaavat diojen avulla omaa epävarmuuttaan.

– Dioja voi käyttää, jos ne oleellisella tavalla tuovat jotain lisää. Jälleen kerran ihminen on tärkein. Mitä suusta tulee ja minkälaiset ovat ilmeet, Kortesuo sanoo.

– Vaakasuuntainen postikortti on erinomainen muistilappu, jos sellaiselle on tarvetta, hän jatkaa.

Kaksi esimerkkiä

Vaikka suomalainen puhekulttuuri ja esiintymistaito ovat lapsenkengissä esimerkiksi amerikkalaisiin verrattuna, nostaa Kortesuo esiin kaksi yrittäjää. Kouluttaja arvostaa ohjelmistotalo Vincitin perustajan Mikko Kuitusen ja kuntokeskus Optimal Performancen Joni Jaakkolan esiintymistaitoa ja kykyä heittäytyä.

– Molemmilla on omannäköinen ilmaisutapa. He osaavat puhua kuin vertaisilleen, eivätkä vaikuta yhtään paremmilta ihmisiltä kuin ovat. He eivät ole myöskään arkoja, vaan pystyvät tuottamaan nopeita vastauksia, Kortesuo kehuu.

Hänen mukaansa Kuitusen ja Jaakkolan kohdalla ei ole myöskään vaaraa, että yritys henkilöityisi liikaa heihin.

– Hyvä yritys luo lisää hyviä henkilöbrändejä.

Kortesuo on yksi Retoriikan kesäkoulun järjestäjistä. Kesäkuun alussa pidettävään kaksipäiväiseen tilaisuuteen on tulossa kovia kansainvälisiä puhujia.

Yksi heistä on Michelle Obaman pääpuheenkirjoittajana tunnettu Sarah Hurwitz. Paikalle Hämeenlinnaan on tulossa 700 kuulijaa.

– Yleisössä on myös yrittäjiä, jotka haluavat kehittää omaa esiintymistään. Meillä on uutena ohjelmanumerona kolmen kasvuyrittäjän roastaus. Sitä ennen yrittäjiä roastataan jo maaliskuussa, Kortesuo sanoo.