Yrittäjän osaaminen

Ymmärrätkö mikä voima piilee suosittelussa? Laita nämä asiat kuntoon

Ymmärrätkö mikä voima piilee suosittelussa? Laita nämä asiat kuntoon

Katleena Kortesuon positiivinen kirjoitus huvipuistosta levisi kymmenille tuhansille lukijoille.

|

Pienet, oikein tehdyt asiat voivat nostaa yrityksen sellaiseen valokeilaan, jota ei saa edes rahalla.
Näin kävi Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevalle Powerparkille kesäkuun lopussa. Syyllinen huvipuiston lisääntyneeseen näkyvyyteen useassa sosiaalisen median kanavassa on Katleena Kortesuo.

Kortesuo on yrittäjä, kouluttaja ja tietokirjailija, jonka Ei oo totta –blogilla on tuhansia lukijoita. Niinpä hetken mielijohteesta tehty positiivinen arvio räjäytti pankin. Pelkästään Kortesuon Facebook-sivulla juttua on jaettu 150 kertaa ja se on saanut lähes 1 500 tykkäystä.

”Kirjoitin kokemuksesta myös oman postauksen ja lisäksi Powerpark on jakanut juttuja. Kirjoitukset on nähnyt yhteensä 150 000 ihmistä, kun kaikki lasketaan yhteen”, Kortesuo arvioi.

Hän sanoo olevansa kehuissaan sekä kriittinen että neutraali. Tällä kertaa odotukset asiakkaana yksinkertaisesti ylittyivät.

”Luulin sitä alun perin jonkinlaiseksi karting-paikaksi. Laitteita oli kuitenkin todella paljon, paikat olivat siistit ja työntekijöiden hymy oli aitoa. He tajusivat, mistä raha heillekin tulee”, Kortesuo luettelee.

Oletko valmis suositeltavaksi?

Erityisesti julkisuuden henkilöiden esille nostamat suosittelut tavoittavat parhaimmillaan satoja tuhansia ihmisiä. Esimerkiksi viime kesänä Arman Alizad intoutui kehumaan espoolaista Pohjanmaan grilliä, jonka seurauksena grillillä oli viikkokausia jonoa.

On selvää, että yrityksen tunnettuuden kasvaminen nostaa myös myyntiä. Kortesuo on itsekin kokenut suosittelun voiman.

”Oman blogini lukijamäärä kasvaa tasaisesti, mutta Jari Sarasvuon esittämä kehu toi ison piikin kävijöihin. Se oli vain pikainen, mutta sen jälkeen lähtötaso oli pykälän verran ylempänä”, hän kuvailee.

Kortesuo on kirjoittanut kirjoja muun muassa asiakaskokemuksesta, blogimarkkinoinnista ja kriisiviestinnästä. Hän neuvoo yrittäjiä perehtymään asiakaspalvelussa ensisijaisesti pieniin yksityiskohtiin.

Samalla asiakkaiden suosittelu on syytä valjastaa osaksi strategista tekemistä, eikä nähdä sitä pelkästään sosiaalisen median tuomana lisäarvona. Pk-yrityksissä tätä ei vielä ymmärretä.

”Muista erottautuminen on todella tärkeää. Perushyvä palvelu, jossa kampaaja hymyilee, palvelee ja myy lopuksi tuotteita ei erotu. Kampaaja voisi antaa jotain ilmaiseksi testaukseen ja tehdä jotain sellaista, mitä muut eivät tee.”

Kouluttajan mukaan jokainen yrittäjä on sokea omalle alalleen. Kampaajankin kannattaa ottaa mallia muista toimialoista.

”Jos kampaaja on vienyt autonsa huoltoon, niin mikä häntä ilahdutti palvelussa. Siitä voisi hyödyntää positiivisia elementtejä omaan firmaan.”

Alizadin, Kortesuon tai Sarasvuon vierailu yksittäisessä yrityksessä ei ole joka päiväistä. Paljon on kiinni tuurista, mutta tärkeintä on miettiä erottautumista päivittäin ja myös tehdä asialle jotain.

”Puhun paljon mahdollistamisesta. Kaikki pitää olla valmiiksi pedattuna, jotta on edes mahdollista tulla suositelluksi”, Kortesuo kertoo.