Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Yrittäjän osaaminen

Kuolemanlaakso ylittyi helposti – kasvuvauhti yllätti yrittäjät
Simo Sutinen (vas.) perusti Duunivarusteen yhdessä Teemu Takun kanssa vuonna 2014.

Kuolemanlaakso ylittyi helposti – kasvuvauhti yllätti yrittäjät

Kuopiolainen Duunivaruste on kasvanut kolme vuotta kannattavasti.

|

Kuolemanlaakson ylittäminen on yrittäjällä tuuletuksen paikka.
Tilastojen mukaan joka toinen uusi yritys vajoaa kuolemanlaaksoon eli ei selviä kolmea ensimmäistä vuotta.

Vuonna 2014 perustettu kuopiolainen Duunivaruste on ylittänyt kuolemanlaakson kasvaen ja kannattavasti. Yrityksen liikevaihto oli ensimmäisenä vuonna 200 000 euroa ja viime vuonna jo 1,4 miljoonaa euroa.

Työvaatteita ja -varusteita myyvän yrityksen toimitusjohtaja Simo Sutinen pitää hyvän startin tärkeimpänä syynä kilpailijoista erottautumista. Hän sanoo Duunivarusteen olevan henkeen ja vereen palveluyritys. Jo liikeidea perustuu siihen, miten asiakkaiden ongelmia voitaisiin ratkaista paremmin.

Duunivarusteen missiona on työvaatehankintojen helpottaminen ja sähköisen ostamisen lisääminen. Tuotteita voi tilata yrityksen tilauspalvelusta tai verkkokaupasta. Yrityksellä on lisäksi yli 500 neliön myymälä Kuopiossa.

Sutisen mukaan valtteina ovat palvelun nopeus ja saatavuus. Yrityksellä on esimerkiksi omat paino- ja brodeerauskoneet.

– Me olemme palvelun tuotannossa omavaraisia. Se takaa asiakkaalle, että toimitukset ovat tosi nopeita. Pystymme toimittamaan isojakin eriä vaikka saman päivän aikana, Sutinen kertoo.

Nopea palvelu edellyttää isoja varastoja. Sopimusasiakkaiden tarvitsemia tuotteita ei voi lähteä tilaamaan muualta, vaan niiden on oltava heti saatavilla. Duunivarusteen varastotila on kasvanut alun 60 neliöstä 550 neliöön.

Laajan varaston ylläpito sitoo myös pääomaa. Sutisen mukaan rahoitus on järjestynyt hyvässä yhteistyössä Finnveran ja oman pankin kanssa

Odotettua nopeampi kasvu

Yritys ei ole Sutisen mukaan kohdannut juurikaan odottamattomia asioita reilussa kolmessa vuodessa. Hän näkee, että Duunivarusteen kaltaiselle yritykselle oli selvä tilaus, ja siksi matkalla ei ole ollut isoja kuoppia.

Hyvästä menestyksestä kertoo myös se, että Suomen Uusyrityskeskukset ry valitsi Duunivarusteen yrittäjät tänä vuonna Vuoden Uusyrittäjiksi.

Sutisen mielestä kasvun nopeus on ollut ehkä isoin yllätys. Vaikka hän ja liikekumppani Teemu Takku olivat suunnitelleet kaiken huolella, yritys on kasvanut ripeämmin kuin he odottivat.

Sutinen kuitenkin korostaa, että ylisuunnittelu ei kannata. Esimerkiksi sähköinen tilausjärjestelmä ja muut prosessit eivät välttämättä tule koskaan ”valmiiksi”.

– Asioita on hyvä suunnitella, mutta asiakkaat määrittävät lopullisen toimintamallin. Käytäntö opettaa, ja asioita on vain rohkeasti tehtävä, hän tiivistää.

Koska yrityksen tarkoituksena on palvella asiakkaita mahdollisimman nopeasti, myös päätöksiä on tehtävä nopeasti. Sutinen sanoo sen onnistuvan, koska yritys on itsenäinen. Lupia erilaisiin ratkaisuihin ei tarvitse hakea muualta.

Avoimuus johtaa kasvuun

Duunivarusteen työntekijämäärä on kasvanut kolmessa vuodessa kahdesta seitsemään. Vaikka yritys ei Sutisen mukaan ole törmännyt erityisiin kasvun esteisiin, juuri henkilömäärän lisääntyminen asettaa kasvulle omat haasteensa.

– Kasvun este on usein siinä, että tietoa on vain rajatulla ihmisjoukolla. Kun jonossa on vaikkapa kymmeniä tai tuhat tilausta, jokaisen organisaatiossa pitää toimia samalla tavalla. Asioita pitää ennakoida huomattavasti aiempaa enemmän.

Sutinen ja Takku pyrkivät keskustelemaan työntekijöidensä kanssa mahdollisimman paljon tuotantoprosessin toimivuudesta. Avoimuus ja ihmisten mukaan ottaminen poikivat selkeämpiä toimintaohjeita, jotka puolestaan parantavat tuotantoprosessia ja sitä kautta helpottavat kasvua.

Myös oikeat rekrytoinnit ovat tärkeässä osassa.

– Olemme sielultamme palveluyritys, ja meille hyvä henki töissä on tosi tärkeää. Kun tiimi on ylpeä ja tyytyväinen, se välittyy asiakkaille parempana palveluna.

Duunivaruste tähtää kasvuun myös tulevaisuudessa. Tarkoituksena on avata lähivuosina uusia toimipisteitä ympäri Suomea.