Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Yrittäjän osaaminen

Kuinka moni opiskelija uskaltaa hakea yli 200 000 euron lainan? Riski kannatti

Kuinka moni opiskelija uskaltaa hakea yli 200 000 euron lainan? Riski kannatti

Suvi Widgrenin tärkein oppi yrittäjyydestä kiteytyy peiliin.

|

Peili ja siihen katsominen. Peiliä tasaisin väliajoin tuijottaessa Suvi Widgren on oppinut yrittäjyydestä paljon.
Oppeihin liittyvät niin asenne, yrittäjän vastuu, asioihin vaikuttaminen, oikean tiimin rakentaminen kuin myös avoimuus.

”Lähdin opiskelijana hakemaan yli 200 000 euron lainaa. Kun se onnistui, ymmärsin miten kaikkiin asioihin voi itse vaikuttaa”, Widgren sanoo.

Hän pitää avoimuutta erittäin vahvana arvona. Rahoituksen järjestyminen vaati opiskelijalta paljon työtä. Kysymällä Widgren sai kuitenkin ratkaisevia neuvoja. Yrityksen perustamiseen liittyy myös muita vaaran paikkoja, jotka on hyvä torjua.

”Alkuvarastoon sain järjestettyä pidemmät maksuajat, vuokraisäntä suostui tekemään liikkeeseen itse remontin, mutta vastalahjaksi vuokra oli kalliimpi, ja paljon muuta. Rahaakin voi tulla monessa eri muodossa.”

Widgren pyörittää nykyään viittä naisten vaatteisiin erikoistunutta Vila-myymälää eri puolilla Suomea, joiden liikevaihto on noin kolme miljoonaa euroa. Hänellä tulee kesällä jo kymmenen vuotta täyteen yrittäjänä.

Ryhtyminen tanskalaisketjun franchising-yrittäjäksi ei ollut kuitenkaan itsestään selvyys.

”Vila tuli sattumalta, kun eksyin niiden sivuille. En ole todellakaan vaatesuunnittelija tai muuten taiteellinen, mutta olen hyvä asiakaspalvelussa ja myynnissä. Halusin vain dynaamisen alun ja kasvaa. Aika oli oikea, kun Vila halusi laajentaa Suomeen”, Widgren muistelee.

Myynti ja johtaminen

Kasvu vaati rekrytointeja. Widgren puhuukin paljon johtamisesta ja myynnistä. Ne korostuvat, sillä hän ei voi olla läsnä koko aikaa. Widgrenin työ onkin ”tehdä myymäläpäälliköistään Suomen parhaita johtajia”.

”Sen olen oppinut, että kusipäiden kanssa ei kannata tehdä hommia. Asiakaspalvelun pitää tulla jokaiselta meidän tytöltä. He ovat aina framilla. Yritän itsekin olla lattialla 1-2 kertaa viikossa”, yrittäjä sanoo.

Hänen mukaansa jokaisen myyjän myyntitaitoja testataan rekrytointivaiheessa. Tavoitteena on löytää nimenomaan huippuja, jotka tekevät työtään koko sydämellään.

”Jaamme tietoa onnistumisista säännöllisesti Whats appissa. Itsekin saan myyntitiedot kännykkään kahden tunnin välein. Meillä ei ole henkilökohtaisia bonusjärjestelmiä, vaan kannustaminen on arjen pieniä tekoja ja palkinnot jaetaan koko tiimille”, Widgren kertoo.

Onnistuneiden rekrytointien lisäksi tulokseen vaikuttavat muun muassa sisäänostot.

Vila-liikkeillä on vahva kanta-asiakasjärjestelmä ja jokaisella liikkeellä on noin 5 000 kanta-asiakasta. Heille viestitään tekstiviestein, sähköpostitse ja sosiaalisen median avulla.

Monet selittävät kivijalan myynnin haasteita verkkokaupoilla, mutta esimerkiksi viime vuonna verkkokauppojen osuus Suomessa oli vain neljä prosenttia.

”Palvelemme suomalaista naista ja myynti tehdään jollakin muulla kuin maailman huipputrendeillä. Tietoa muodista tulee paljon, mutta palvelun merkitys on korostunut entisestään. Olemme vieneet joka päiväisen asiakaspalvelun astetta pidemmälle ja kehittäneet stailauspalvelun, jossa asiakas varaa netissä oman ajan myymälään ja hän saa kokonaisvaltaisen avun pukeutumiseen.”

Widgren myöntää, että hänkin pohtii tiiminsä kanssa jatkuvasti uutta. Mitä alalla tapahtuu esimerkiksi kymmenen vuoden kuluttua.

Yrityksessä kokeillaan rohkeasti uusia asioita, vaikka ne eivät aina toimisikaan.

”Monelle yrittäjälle pahin kompastuskivi on se, että ei huomaa maailman muuttuvan tai ei uskalla uudistua”, Widgren sanoo.

3 x Yrittäjyys:

Peili:

Yrittäjä voi vaikuttaa lähes kaikkiin asioihin itse, sillä hän on myös kaikesta vastuussa.
Asenne: Kaikki lähtee halusta ja asenteesta.
Avoimuus: Avoimuus ja suorapuheisuus ovat tärkeä arvo. Vain kysymällä saa neuvoja.