Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Talous

Nokia vaihtui chiliin – Yrittäjän kolme tärkeintä oppia

Nokia vaihtui chiliin – Yrittäjän kolme tärkeintä oppia

Tulisten mausteiden maahantuonnista kuoriutui yli kahden miljoonan bisnes.

|

Mitä tehdä, kun kauppojen tarjonta ei miellytä? Kolmelle kaverukselle ja kotikokille vastaus oli: tuoda haluamiaan tulisia mausteita itse maailmalta. Niin sai alkunsa yritys, jonka nimeksi tuli Poppamies.
Oy Poppamiehen toimitusjohtaja ja tuotekehittäjä Marko Suksi jakaa kolme tärkeintä oppiaan.

1. Keskity vahvuuksiin

Suksi nostaa ensimmäisenä esiin omiin vahvuuksiin keskittymisen. Se on kannattanut.

– Aloitimme sillä näkökulmalla, että tehdään bisnes, joka on meidän näköinen ja jossa saa olla oma itsenä. Chilikastikkeet, vahvat mausteet ja maut olivat meille läheisiä ja luonnostaan tulevia juttuja, Suksi kertoo.

Poppamiehen perustajat pistivät pystyyn verkkokaupan päivätöidensä ohella. Aluksi yritys keskittyi chilikastikkeisiin. Jo pian alkoi omien tuotteiden kehittäminen.

Nyt kahdeksan vuotta myöhemmin brändillä on kymmeniä omia tuotteita maustekastikkeista kuivamausteisiin, sipseihin ja makeisiin. Lisäksi se edustaa useita ulkomaisia tuotemerkkejä.

– Moni kilpailija on lähtenyt lähtökohdasta, että chilikastike on chilikastike. Me halusimme tuoda enemmän esille kunkin chililajikkeen omat erityispiirteet, maun, tulisuuden ja käyttöyhteyden. Chilikastike on meille ääretön määrä eri vaihtoehtoja.

Ajatus näkyy myös tuotteiden etiketeissä. Suksen mukaan yritys halusi heti alusta alkaen kertoa etiketissä tuotteen luonteen. Siitä muodostui vuosien aikana asia, josta Poppamiehen tuotteet tunnistaa. Suksi puhuu tuotelupauksesta.

Reseptit Suksi kehittää itse. Tuotteet valmistetaan pääosin ulkomailla raaka-aineiden luonnollisessa kasvuympäristössä. Suomessa valmistetaan kaikki mausteseokset ja makeat chilihillot.

– Tuotannon ulkoistaminen mahdollistaa sen, että tarvittaessa pystymme skaalaaman tuotantoa.

2. Mieti rahoitusta

Toinen tärkeä oppi liittyy rahoitukseen. Suksi sanoo sen olleen haaste sekä yritystoiminnan alussa että siinä vaiheessa, kun liiketoiminta alkoi selvästi kasvaa.

Poppamiehen toiminta käynnistyi osakkaiden omalla rahalla ja pankkilainalla.

– Kun päätettiin kasvattaa bisnestä, jäin ensin päivätyöstäni vuodeksi palkattomalle vapaalle. Myin asuntoni ja muutin kimppakämppään vuokralle, jotta kulut olivat minimit. En nostanut pariin ensimmäiseen vuoteen palkkaa itselleni.

Suksen mukaan rahan kierto oli iso haaste alussa.

– Mitä enemmän myyntiä on, sitä enemmän pitää olla varastoa. Aloittavalla firmalla ei ole luottoluokituksia eikä saa sovittua maksuehtoja, joten maksut piti monesti hoitaa etukäteen. Ensin piti ostaa tavaraa ennen kuin sitä pääsi myymään ja toimittamaan.

Syntyi haitariefekti: aina kun liiketoiminta kasvoi hieman, seuraavassa hetkessä yritys joutui myymään paljon ”ei oota”.

Kun Poppamiehen liikevaihto lähenteli miljoonaa, oma rahoitus ei enää riittänyt kasvuponnisteluihin. Vuonna 2012 mukaan lähti enkelisijoittaja, jonka kanssa yritys sopi kasvurahoituksesta viiden vuoden tähtäimellä.

Suksi kehottaa kasvuyrittäjiä miettimään rahoitustaan muun muassa maksuehtojen ja oman laskutuksen näkökulmasta.

– Varsinkin tukkutoiminnassa katteet eivät ole mielettömiä. Jos haluaa kasvaa, bisnestä ei pysty tekemään tulorahoituksella. Seinä tulee nopeasti vastaan.

– Kannattaa laskea realistisesti, mikä on odotettu kassavirta. Jos tavoite on myydä johonkin sesonkiin paljon tavaraa, onko aika helppo laskea, kuinka paljon tavaraa pitää olla ja paljon sen hankkiminen maksaa, Suksi jatkaa.

3. Älä oleta

Koulutukseltaan Suksi on ohjelmistoalan insinööri. Ennen yrittäjäksi ryhtymistä hän työskenteli 11 vuotta Nokialla.

Suksi sanoo kokeneen enkelisijoittajan olleen suureksi avuksi kasvu- ja elintarvikeyrityksen rakentamisessa. Sijoittaja on ollut samalla mentori ja auttanut välttämään sudenkuoppia.

Kolmas tärkeä oppi on tullut silti kantapään kautta. Se kuuluu: kannattaa testata eikä olettaa.

– Jos ihmiset ovat tottuneet ostamaan dippijauheen pussissa, älä yritä myydä sitä purkissa.

Suksi toteaa, että oletuksiin on helppo langeta kerta toisensa perään.

– Varsinkin markkinoilta odottaa helposti liikaa. Pienellä firmalla on erittäin harvoin sellaisia resursseja, että pystyisi yksin muuttamaan kuluttajatottumuksia. Ellei jokin asia ole tosi vinksallaan niin, että se harmittaa kaikkia.