Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Talous

Autokaupan teesi: Varastonkierto ratkaisee kaiken

Autokaupan teesi: Varastonkierto ratkaisee kaiken

Käytettyjen autojen myyntiin erikoistuneen Kamuxin asiakkaista 95 prosenttia löytää haluamansa auton netistä.

|

Suomessa on ehkä kaksi autokauppiasta, jotka ovat jollain tavalla laajalle yleisölle tuttuja. Toisen mielestä koko netti pitäisi räjäyttää. Toinen on Juha Kalliokoski, joka on rakentanut Kamuxista vähän yli kymmenessä vuodessa autokauppaketjun, jonka liikevaihto on jo 310 miljoonaa euroa.

Hämeenlinnasta lähtöisin olevan Kamuxin liiketoiminnan ytimessä on verkon ja kivijalkakauppojen yhdistäminen – ja nopea varastonkierto.

– Meidän varasto kiertää kaksi kertaa nopeammin kuin toimialalla keskimäärin. Tämä tarkoittaa, että me voimme tehdä samalla varastolla kaksi kertaa enemmän liikevaihtoa, konsernijohtaja Kalliokoski sanoo.

Kalliokoski lähestyy autokauppaa mittaamisen ja taloudenhallinnan kautta. Kamuxissa mitataan tarkkaan myyntimääriä, myyntikatetta, varastonkiertoa, kassavirtaa ja niin edelleen. Kalliokoski vertaakin autokauppaa osakekauppaan.

– Kun maksamme käytetystä autosta oikean hinnan, voimme myös myydä sen useimmiten voitolla. Käytetyt autot ovat äärimmäisen likvidejä.

Kotiin kuljetettuna

Kamux ei myy uusia autoja. Kalliokoski kertoo, että näin yritys ei ole riippuvainen tehtaista ja maahantuojista. Siksi Kamux on voinut kehittää omia tapoja toimia.

Yhtenä esimerkkinä on autojen kotiintoimitus. Asiakkaalla on toimituksen jälkeen 14 vuorokauden palautusoikeus.

Kalliokoski kertoo, että noin 20 prosenttia Kamuxin myynnistä on kotiintoimituksia tai asiakasta lähimpään liikkeeseen -toimituksia.

Koko Suomi hallussa

Kamuxilla on 35 myymälää eri puolella Suomea. Kalliokoski kertoo, että 95 prosenttia asiakkaista on kuitenkin löytänyt kiinnostavan auton internetistä.

Myyjien tehtävänä ei olekaan enää niin paljon kartoittaa ostajien toiveita, vaan etsiä asiakkaan haluamia autoja. Kalliokoski kertoo, että 26 prosenttia Kamuxin myynnistä on niin sanottua ristiinmyyntiä.

Se tarkoittaa, että esimerkiksi Hämeenlinnan kaupan myyjä myy hämeenlinnalaiselle asiakkaalle Kuopion kaupassa olevan auton.

Autokauppa, kuten moni muukin ala, on kokenut viimeisen kymmenen vuoden aikana ison murroksen. Eikä muutos ole vielä ohi.

– Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa on esimerkkejä, kuinka autokauppa voisi toimia puhtaasti verkossa.

Kalliokosken visiossa Kamux kuitenkin luottaa jatkossakin kivijalkojen ja netin yhdistelmään. Tätä päätöstä tukevat luvutkin. Vain pieni osa Kamuxin kaupoista tehdään pelkästään netistä löytyvien tietojen perusteella.

Pörssi saa vielä odottaa

Kamuxin piti alun perin listautua pörssiin kesäkuussa. Yhtiön muutamissa liikkeissä käytössä olleet käytännöt polttoaineista osana palkanmaksua saivat yhtiön kuitenkin perumaan annin.

Kalliokoski kertoo, että Kamuxin ajatus on nyt toimia yksityisenä yhtiönä.

– Hallitus aikanaan tekee päätöksiä. Joidenkin vuosien sisällä listautuminen on yksi varteenotettava vaihtoehto.

Kamuxin tavoitteena on kasvaa Ruotsissa, Saksassa ja Suomessa. Ruotsissa Kamux on toiminut vuodesta 2013 lähtien ja Saksassa toiminta alkoi vuoden alusta.

– Nämä markkinat riittävät meille lähivuosina hyvin. Käytettyjen autojen markkinoiden arvo on Suomessa neljä miljardia euroa, Ruotsissa kymmenen miljardia ja Saksassa 65 miljardia.

 

Fakta

4 x Menestyksen avaimet

Mittaaminen. Mittaaminen on äärimmäisen tärkeätä. Pitää tehdä selkeät mittarit, joilla on merkitystä taloudelliselle tulokselle. Silloin se ohjaa toimintaa ja asioihin on helppo puuttua, jos kaikki ei mene hyvin.

Rohkeus. Pitää olla uskallusta kokeilla ja epäonnistua. Meidänkin historiassa on ollut monta haastetta vuosien varrella, jotka on pitänyt ratkaista. Joskus pitää ottaa pari askelta taaksepäin ja lähteä uutta latua eteenpäin.

Konsepti. Pitää miettiä tarkkaan, mitkä ovat omat vahvuudet. Mikä on se konsepti? Miten se skaalautuu?

Ulkomaille. Ei muuta kuin kansainvälistymään.