Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Laki ja sopimukset

Vuokko Mäkinen

Jättimäinen muutos, jota pieni piiri pyörittää

Taloushallintoliiton Vuokko Mäkinen vaatii, että verkkolaskutukseen liittyvä uudistus on tehtävä yritysten ehdoilla.

|

Ensi vuoden alussa tulee uudistus, josta ei ole pahemmin hiiskuttu julkisuudessa.
Äkkiseltään aihe tuntuu suurimmalle osalle yrittäjistä täysin yhdentekevältä tai tylsältä, mutta sitä se ei todellakaan ole. Kyse on nimittäin verkkolaskutusosoitteiston ylläpidosta.

Osoitteiston ylläpito päättyy Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus Tiekessä ja siirtyy viranomaisen eli YTJ:n hallintaan. Hyvä.

Sitten seuraa se omituinen osuus yrittäjien kannalta. Mikään ei tule näillä näkymin muuttumaan, vaan muutamat operaattorit ja pankit hallinnoivat jatkossakin kaikkea verkkolaskutusta.

Operaattorien kautta laskuihin liittyvät tiedot siirtyvät lähettäjältä vastaanottajalle ja tilitoimistoon.

Miksi se sitten on ongelma?

Siksi, että järjestelmä on monimutkainen ja osoitteiston ylläpito on edelleen jäämässä operaattorien ja pankkien haltuun. Näin ollen yrittäjät eivät saisi itse ylläpitää osoitetietojaan. Kun uudistusta tehdään, mitä järkeä on säilyttää vanha monimutkainen ja huonosti toimiva järjestelmä?

Toiseksi, miksi ihmeessä osoitteessa pitää säilyttää välittäjän tunnus? Surkein tilanne on, kun yrittäjä haluaa vaihtaa verkkolaskutuksen operaattoria. Uuden osoitteen jakaminen asiakkaille vie helposti puolikin vuotta.

Tilanne on sama, jos kännykkäliittymää vaihtava asiakas saa pitää oman numeronsa, mutta joutuisi pyytämään kavereitaan vaihtamaan omiin puhelimiinsa uuden operaattoritiedon, jotta hänelle voi soittaa. Kuulostaako järkevältä?

Näihin kohtiin kiteytyykin koko verkkolaskutuksen ongelma yrittäjän kannalta. Se jarruttaa pahasti verkkolaskutuksen kehitystä. Nyt arviolta puolella yrityksistä on valmiuksia vastaanottaa ja lähettää sähköisiä laskuja.

Ratkaisukin on olemassa, jos sitä vain halutaan.

Se voisi kantaa nimeä eOsoite. Yritys hallinnoisi sitä itse ja tekisi myös tarvittavat muutokset itse. Sähköisen tiedon välittämistä on voitava tehdä ilman operaattoria ja sekin tieto on voitava ilmoittaa rekisteriin.

eOsoite peilaa pidemmälle tulevaisuuteen, eikä rajoita käyttöä vain nimensä mukaisesti laskuihin. Yritysten ja viranomaisten välillä liikkuu lähitulevaisuudessa muutakin sisältöä, kuten tuote- sopimus- tai kuittitietoa.

Lopullinen tavoite pitää olla se, että sähköisen tiedon kulusta tehdään yksinkertaista. Se helpottaa kymmenien tuhansien yrittäjien elämää.

Kuka ottaa vastuun aidosta muutoksesta asiassa, joka on tällä hetkellä Ei kenenkään –juttu?

Kirjoittaja on yrittäjä Hawcon Oy:ssä ja Taloushallintoliiton puheenjohtaja